Google Penguin, the day after

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Google Penguin, the day after

Google Penguin, the day after

google-penguin-updateGoogle heeft als doel de beste content bovenaan haar zoekmachineresultaten te plaatsen. Slimme online marketeers wisten echter hoe Google dacht en overoptimaliseerden hun content hierop. Daarnaast zorgden zij voor duizenden links naar hun website, vaak van websites van dubieuze komaf. Sinds 2011 is Google hard tegen deze trucjes gaan optreden, en steeds meer websites die van deze zogenaamde black hat technieken gebruik maakten zijn al verdwenen uit de zoekresultaten. De Google Penguin update is de laatste Google update die tot nu toe is gedaan.

De Google update tegen webspam

Met de Panda update heeft Google de eerste grote stap gezet tegen misbruik van het zoekmachinealgoritme. Website met een lage contentkwaliteit worden hierbij aangepakt. Deze kregen een lagere waarde in de zoekmachines, of verdwenen zelfs. Hierdoor werd de waarde van links vanaf deze websites gedecimeerd. De volgende Google update was de Penguin update. Deze dateert uit april 2012. Deze update wordt ook wel de webspam update genoemd. Hierbij werd namelijk keyword spamming en link spamming aangepakt.

Overleef de Google Penguin update

Via de Webmaster richtlijnen vertelt Google jou wat je moet doen om goed gevonden te worden in de zoekmachine. Dit is niet heel spannend. Het belangrijkste is dat je voor jouw lezer schrijft, en niet specifiek voor zoekmachines. Relevantie is daarmee de sleutel. Een paar tips om de Google Penguin update te overleven:

  • Schrijf content niet op 1 keyword, maar schrijf een verhaal waarin je ook synoniemen, meervoudsvormen en vergelijkbare woorden gebruikt. Dit komt veel natuurlijker over, en daarmee zal het relevanter voor jouw lezer zijn.
  • Links naar jouw website moeten natuurlijk zijn. Gebruik dus niet altijd het geoptimaliseerde keyword, maar varieer hierin.
  • Bedenk ook waar je de link plaatst. Hoe beter het domein waar vanuit je linkt hoe beter.
  • Gebruik je reacties op blogs om links te verzamelen, schrijf dan waardevolle reacties op recente berichten. Niet alleen is dan de kans groter dat jouw reactie toegelaten wordt, ook wordt de linkwaarde hoger.
  • Wees voorzichtig met voor zoekwoord geoptimaliseerde domeinnamen. Heb je er 1 dan is dat niet erg, heb je er tientallen op dezelfde server, dan word je al snel beticht van oneerlijk gedrag.

Heeft deze Google update jou geraakt?

Google claimt dat de Google Penguin update ongeveer 3% van de websites heeft geraakt. Dat zijn er best veel. Het betekent ook dat het overgrote deel van de websites op deze onderdelen goed performt. Wil je Google domineren? Blijf er dan voor zorgen dat je killer content schrijft waar mensen naar blijven vragen. Zolang de bezoekers jouw content waarderen zal Google dit ook blijven doen.

Wat ik graag van je wil weten is wat de Google penguin update heeft gedaan voor jouw website, of die van jouw concurrenten? Laat het me weten. Ik ben erg nieuwsgierig!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren