Help, mijn website zit vast op pagina 2 van Google!

Stel je voor: Je hebt een prachtige website gecreëerd en je hebt er alles aan gedaan om het tot een succes te maken. Je hebt teksten geschreven en je hebt backlinks geplaatst, maar toch blijf je, onder jouw concurrenten, vastzitten op pagina 2 (of zelfs 3) van Google! Waar kan dit aan liggen en hoe los je dit op? In dit artikel vertel ik jou 5 veelvoorkomende oorzaken en oplossing die nog wel eens relevant kunnen zijn voor jouw website.

 

Google sandbox

Als eerste oorzaak is er ‘Google sandbox’, dit is alleen een oorzaak bij nieuwe websites of websites die gebouwd worden op een oud domein die even uit de running is geweest.

Google sandbox houdt in dat je de eerste 180 dagen met je nieuwe website in een soort beveiligde omgeving van Google zit. In deze 180 dagen gaat Google kijken of jouw website betrouwbaar is.

Alle acties die je in deze periode onderneemt, zoals backlinks en content plaatsen, tellen dan minder mee. Er zijn 2 opties wat je in deze perioden kunt doen.

  1. De makkelijkste manier is simpelweg wachten. Je plaatst dan content op jouw website en accepteert dat dit na 180 dagen gaat scoren.
  2. Het krijgen van een mega autoritaire backlink, bijvoorbeeld uit een online krant of magazine. Op deze manier win je het vertrouwen van Google.

 

Content

Wat ook een grote factor kan spelen in jouw plaats op Google is content. Te kort of te lange content zal er voor zorgen dat Google jouw positie niet zal veranderen. Kijk dus naar hoeveel woorden de pagina’s gebruiken die in de top 5 staan en zorg ervoor dat jij ook rond deze hoeveelheid woorden zit.

Hetzelfde geldt voor teveel of te weinig zoekwoorden. Vergelijk jouw aantal zoekwoorden met de toppagina’s en controleer of jij ongeveer hetzelfde aantal zoekwoorden gebruikt. Als dit veel meer of veel minder is, is de kans groot dat Google jouw website ‘minder goed’ vindt dan de top 10, en je dus op pagina 2 belandt.

Zorg er ook voor dat je niet te weinig gerelateerd content op jouw pagina hebt staan. Dit kan je makkelijk checken door te zoeken op een van je zoekwoorden en onderaan te kijken bij ‘gerelateerde zoekwoorden’. Staan er zoekwoorden bij die voor jouw pagina van belang zijn? Verwerk deze dan in jouw tekst. Hieronder een voorbeeld van gerelateerde zoekwoorden onderaan de pagina van Google:

 

gerelateerde zoekopdrachten

 

Topical relevance

Als bij jouw website ‘topical relevance’ ontbreekt, begrijpt Google niet dat je relevant bent voor een bepaald onderwerp. Dit is een oorzaak die veel voorkomt bij bedrijven die een nieuwe categorie producten, dienst of merk lanceren. Google snapt bijvoorbeeld wel dat je interessant bent met je bestaande categorieën of merken, maar niet met je nieuwe, waardoor je dus een lagere positie in Google hebt.

Om dit probleem op te lossen is het ten eerste van belang dat je meerdere pagina’s aanmaakt die over het nieuwe merk of categorie gaan. Via deze pagina’s ga je interne links plaatsen naar jouw nieuwe categorie of merk. Op deze manier maak je aan Google duidelijk dat deze nieuwe categorie of merk wel interessant is.

Wat je ook kan doen om dit probleem te verhelpen is ervoor zorgen dat je nieuwe backlinks ontvangt van websites die specifiek gericht zijn op jouw nieuwe categorie of onderwerp. Op deze manier ziet Google dat je een nieuwe categorie of onderwerp bestrijkt en je dus relevant bent, wat weer zorgt voor een hogere positie in de zoekresultaten.

 

Kwaliteit backlinks

De kwaliteit van je backlinks kan ook een oorzaak zijn. Je backlinks zijn bijvoorbeeld niet relevant genoeg. Het artikel waar de backlink op is geplaatst of de pagina waar de backlink naar linkt is niet relevant of de ankertekst ligt niet in verband met hetgeen waar de link naar verwijst.

De kwaliteit van de backlink kan ook bepaalt worden door de autoriteit van de website waar de link op is geplaatst. Is het bijvoorbeeld een algemene linkjes website waar niemand op kijkt of is het een kwalitatief goed blog dat veel bezoekers trekt.

Google weet de kwaliteit van deze backlinks te herkennen, waardoor het bepaalt of jij op pagina 2 komt of niet. Controleer dus de kwaliteit van je backlinks. Kom je erachter dat je te weinig kwalitatieve backlinks hebt ten opzichte van je concurrenten? Zorg dan dat je er meer verzameld!

 

Hoeveelheid backlinks

Het woordje “te” is niet voor niets een negatief woord. Zoals het geldt bij de hoeveelheid content, geldt het ook voor de hoeveelheid backlinks: Te weinig is een no go!

Zoek uit hoeveel backlinks de top 5 pagina’s naar hun pagina hebben leiden. Zijn dit er veel meer dan dat jij hebt? Zorg er dan voor dat je meer backlinks krijgt naar jouw pagina. Er zijn veel verschillende soorten manieren om deze backlinks te krijgen. Benieuwd naar alle strategieën? Neem dan een kijkje op deze pagina: 103 unieke linkbuilding strategieën

Neem deze oorzaken en oplossingen mee in het onderzoek naar je website en je zal zeker verandering zien in jouw positie in Google!

Heel veel succes!!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *