Het einde van Google Authorship

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Het einde van Google Authorship

Het einde van Google Authorship

Op 28 augustus liet Google weten dat het experiment met het tonen van gegevens van auteurs bij artikelen per direct is gestopt. 3 jaar geleden werd deze feature nog aangekondigd als DE manier om het kaf van het koren te scheiden. Helaas blijkt in de praktijk dat Google Authorship niet heeft gebracht wat ervan verwacht werd.

Jouw expertise laten zien met Google Authorship

Google Authorship werd gelanceerd om auteurs de mogelijkheid te geven zich te presenteren als expert op hun vakgebied. Door veel over een onderwerp te schrijven en daar door de internetgemeenschap voor te worden bedankt (door backlinks en +1 in Google Plus) stegen de bijdragen in de zoekresultaten en viel de auteur op met foto en in hoeveel kringen deze auteur voorkwam.

matt-cutts-google-authorship

2 belangrijke redenen om te stoppen met Google Authorship

In de afgelopen maanden werd Google Authorship al minder prominent in de zoekresultaten. Eerst werd jouw foto alleen nog getoond bij het eerste resultaat van jouw website, recent werden alle foto’s al verwijderd. Toen werd dit nog gegooid op het feit dat foto’s teveel ruimte innamen op mobiele devices. Sinds gister zijn dus alle gegevens auteursgegevens verdwenen. Google geeft 2 redenen waarom.

  1. De implementatie was te ingewikkeld
    Het op de juiste manier opnemen van rel=author en de koppeling naar het Google+ profiel bleek voor veel website eigenaren lastig. Zelfs de grote bedrijven slaagden er niet in. Daardoor lieten veel auteurs dit maar achterwege.
  2. Er werd niet meer op resultaten met authorship geklikt
    Nog veel belangrijker was het besef bij Google dat mensen niet meer klikten op een resultaat met authorship dan op andere resultaten. Blijkbaar voegde dit niet genoeg toe en wordt op andere gronden besloten op een resultaat te klikken.

Hoe nu verder?

Ondanks dat jouw webpagina minder zal opvallen in de zoekresultaten en dat jouw naam niet meer zichtbaar is blijft het natuurlijk belangrijk je te profileren als de expert in jouw niche. Maak bijvoorbeeld gebruik van de rich snippets voor waardering (vraag jouw klanten online om feedback!) en blijf waardevolle content schrijven. Geef mensen een reden om naar jouw website terug te komen en jouw content te delen met anderen. Uiteindelijk zal dit ervoor zorgen dat jij ook op die manier bovenaan in de zoekresultaten zult komen.

Zal Google Authorship nooit meer terugkomen?

Ik blijf ervan overtuigd dat authorship belangrijk blijft, ook voor Google. Dit zal alleen op een andere manier worden verwerkt in het algoritme van de zoekmachines. Google zal namelijk kwaliteit altijd blijven waarderen en als jij die biedt zal dat opvallen.

Wil je meer over dit onderwerp weten, lees dan dit artikel op searchengineland.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren