Het persbericht als onderdeel van je SEO marketing

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Het persbericht als onderdeel van je SEO marketing

Het persbericht als onderdeel van je SEO marketing

Het schrijven en verspreiden van persberichten is een gangbare manier om nieuws over je bedrijf met anderen te delen. Traditioneel worden persberichten gedeeld om nieuws over een bedrijf te delen, maar een persbericht is ook goed in te zetten als onderdeel van je SEO marketing strategie.

Sommige bureau’s zijn gespecialiseerd in het schrijven SEO-teksten en kunnen je dan ook helpen met het schrijven van een goed persbericht. Heb je een klein budget en doe je het liever zelf? In deze blog geven we je tips over hoe je een goed persbericht maakt en wat je kunt doen om deze te optimaliseren voor SEO.

Waar je persbericht aan moet voldoen

Een goed persbericht moet traditioneel voldoen aan een aantal criteria. Het toepassen van deze criteria kan overbodig lijken, maar is belangrijk wanneer je wilt dat je persbericht niet direct in de spambox van de ontvanger belandt.

We zetten de belangrijkste criteria voor je op een rij:

Nieuwswaarde

Het beschrijven van je product of dienst kan handig zijn, maar een onderwerp voor een persbericht is het niet. Wanneer je persbericht geen nieuwswaarde heeft, zal het ook niet geplaatst worden. De lancering van een nieuw product of de opening van een nieuw kantoor zijn voorbeelden van nieuwswaardige evenementen.

Maximaal één pagina

Tijd is geld, dus op een hele lange tekst zit niemand te wachten. Zorg er daarom voor dat je persbericht op een A4tje past. Om de aantrekkelijkheid van je persbericht nog meer te bevorderen is het aan te raden om ook een afbeelding bij te voegen. Dit kan een eigen afbeelding zijn, of een rechtenvrije afbeelding van het internet.

Duidelijkheid

Het is erg belangrijk dat het voor de ontvanger van je persbericht duidelijk is waar het persbericht over gaat en hoe het is ingedeeld. Zorg daarom voor een duidelijke kop en ondertitel, overzichtelijke alinea’s en maak duidelijk wanneer het persbericht eindigt.

Vaak wordt gebruik gemaakt van een stippellijn om het einde van een persbericht aan te geven. Na de stippellijn is ruimte voor contactinformatie, hierdoor is het voor een ontvanger eventueel mogelijk contact met je op te nemen wanneer er nog vragen zijn.

Geen word-document

Verstuur je persbericht altijd in de e-mail zelf. Een bijgevoegd word-document vormt een drempel en men is dan ook sneller geneigd het persbericht naar de prullenbak te verwijzen wanneer je het in een bijlage meestuurt.

Vier W’s + H

De eerste alinea van je persbericht is na de kop misschien wel het belangrijkste onderdeel. De ontvanger zal na het lezen van deze alinea besluiten verder te lezen of af te haken.

Zorg ervoor dat je de aandacht vasthoudt door in de eerste twee alinea’s in ieder geval de wie, wat, waar, wanneer en indien van toepassing de hoe te beschrijven.

Geef antwoord op de vragen over wie het nieuws gaat, waarover het gaat, indien van toepassing de plaats, wanneer het is gebeurd en hoe het nieuws is ontstaan. Zo is het meteen duidelijk wat je te melden hebt.

Persbericht optimaliseren voor SEO

persbericht optimaliseren seoDe hierboven beschreven criteria zijn altijd belangrijk om in het achterhoofd te houden bij het opstellen van een persbericht. Wanneer je een persbericht in wilt zetten voor SEO-doeleinden zijn er nog punten waarop je je persbericht kunt optimaliseren.

Keywords

Op welke zoektermen wil je gevonden worden? Dit zijn de termen die terug moeten komen in je persbericht. Stop je persbericht niet vol met onnodige zoekwoorden, maar laat ze passend terugkomen in de kop, intro en tussenkopjes.

Als het gaat om populair zoekwoord, kies dan voor een long tail keyword te gaan met minder concurrentie.

Links toevoegen

Linkbuilding is een SEO strategie die al jaren succesvol wordt toegepast. Ook bij het maken van je persbericht is het goed om rekening te houden met linkbuilding. Dit is heel simpel. Wanneer je schrijft over je product of dienst link je het woord naar een relevante pagina op je eigen website.

Hoe meer links, hoe minder waarde per link. Plaats daarom maximaal twee links in een persbericht en zorg dat ze relevant zijn aan de tekst in het persbericht.

Wanneer veel andere sites naar je verwijzen, zal Google jouw website als autoriteit in jouw vakgebied zien. Hierdoor krijgt jouw website een hogere waarde en kom je hoger in de zoekresultaten.

Naast persberichten zijn er ook andere manieren om deze links te vergaren. Via het platform voor externe content Hulc kunnen opdrachtgevers bijvoorbeeld in contact komen met relevante bloggers om samenwerkingen aan te gaan, in de vorm van reviews of links.

Je persbericht verspreiden

Nadat je een mooi persbericht in elkaar hebt gezet, wordt het tijd om je persbericht te verspreiden. Dat kan soms nog best lastig zijn wanneer je weinig contacten hebt bij relevante media. Gelukkig zijn er manieren om je persbericht alsnog te kunnen verspreiden.

Gratis persbericht verzenden

Er zijn meerdere sites waarop je gratis je persbericht kunt verspreiden. Deze sites worden meestal niet door media in de gaten gehouden, maar ze doen het wel goed in Google.

Wanneer je een persbericht voor SEO-doeleinden maakt, is het dus slim om je persbericht bij dit soort sites onder te brengen. Voorbeelden van dergelijke sites zijn Emea.nl, Nieuwsbank.nl en Persbericht.nu.

Betaalde diensten

Ook betaalde diensten kunnen nuttig zijn voor het verspreiden van je persbericht. Het voordeel van deze diensten is dat ze serieuzer worden genomen door journalisten.

De kans dat serieuze media je persbericht oppakken, is dus groter. Een bekende en door journalisten veelgebruikte dienst is ANP Pers Support.

Aan de slag met persberichten

Met deze tips kun je zelf aan de slag met het maken van een mooi persbericht, dat ook nog eens goed is voor je SEO. Succes!

Over de auteur

Wendy Klunder
Wendy Klunder
Wendy werkt bij Contany, een gerenomeerde speler in de creatie en promotie van content. Met meer dan 1000 geschreven blogs weten zij hoe je content gewaardeerd wordt door zowel klanten als Google. Meer weten, neem dan even contact op met Wendy.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren