Hoe linkbuilding wel werkt voor jouw website!

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Hoe linkbuilding wel werkt voor jouw website!

Hoe linkbuilding wel werkt voor jouw website!

Linkbuilding is gevaarlijk. Niet letterlijk natuurlijk, maar Google kijkt wel heel sterk naar de links naar jouw website en hoe jij deze verzamelt. Toch kan linkbuilding heel positief uitpakken voor de populariteit van jouw website in de zoekresultaten in de zoekmachine. Onlangs zag ik een mooie Whiteboard Friday op Moz voorbijkomen over Linkbuilding. De learnings deel ik graag met je.

Dus wel linkbuilden!

Linkbuilden kan jouw website heel veel extra verkeer opleveren. Niet alleen zorgen de juiste links op de juiste plekken voor verkeer naar je website, ook zullen de juiste links je een boost geven in Google. Daarom is het eerste advies om in ieder geval wel aan linkbuilding te doen. Hieronder de do’s en dont’s van Cyrus Shepard van Moz.

linkbuilding regels

De dont’s van linkbuilding

  1. Wees voorzichtig met links die je zelf plaatst
    Google is een ware hetze begonnen tegen oneerlijke linkbuilding. Hier wordt nu het meest gefocussed op gastbloggers en artikelwebsites. Het patroon dat herkend wordt is van de website-eigenaar die de linkjes naar zijn website optimaliseert. Daarmee niet gezegd dat je niet mag gastbloggen, maar doe dit op een normale manier en manipuleer je linkjes niet.
  2. Wees voorzichtig met linkjes die schaalbaar zijn
    Denk hierbij aan linkjes in widgets of auteursblokjes onder artikelen. Manipuleer je hierin links dan zul je zeker gestraft worden door Google.
  3. Vraag nooit om een ankertekst
    Het is verleidelijk om bij linkruil of bij het plaatsen van een link op een andere website te vragen naar een specifieke ankertekst. Doe dit niet. Het patroon gaat opvallen en jouw website krijgt een penalty. Laat in tegenstelling tot dit de persoon die de link plaatst zelf de ankertekst verzinnen. Jouw profiel wordt direct een stuk natuurlijker.
  4. Plaats geen externe links in de footer
    Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als in de eerste 2 punten. Hoe meer pagina’s, hoe meer linkjes en allemaal met dezelfde ankertekst. Dit kan niet anders dan fout gaan bij Google.
  5. Wees voorzichtig met linkjes die op al jouw pagina’s terugkomen
    Ook hier geldt weer dat het niet erg is om linkjes bijvoorbeeld in jouw sidebar op te nemen. Wees alleen voorzichtig met de ankertekst. Er mag van de linkjes geen schijn uitgaan dat ze bedoeld zijn om het algorimte van Google te verstoren.

En dan nu de do’s van linkbuilding

  1. De allerbelangrijkste do is natuurlijk dat je aan linkbuilding moet doen
    Maar wel volgens de regels natuurlijk.
  2. Focus op de distributie
    Dat klinkt wat vaag, maar focus op distributie betekent dat je jouw content onder de aandacht van lezers moet brengen. Social media is hier een prima middel voor. Als jouw content wordt opgepikt en gedeeld is dat de beste vorm van natuurlijke linkbuilding die je kunt krijgen.
  3. Breng jouw content onder de aandacht van de juiste mensen
    Hoe krachtiger de persoon die de content deelt hoe meer waarde jouw link zal krijgen. Probeer daarom inzicht te krijgen in de beïnvloeders binnen jouw doelgroep en krijg hen zover jouw content te delen.
  4. De linkwaarde is gelijk aan de kwaliteit van jouw verkeer
    Hoe meer waarde een link naar jouw website is, hoe beter deze aan zal sluiten bij de doelgroep de linkplaatser. Een paar links met hoge linkwaarde kunnen daarmee veel meer voor jouw website doen dan duizenden links met lage linkwaarde.
  5. Wees niet bang voor de nofollow links
    Veel mensen negeren nofollow links. Ze geven geen waarde door en Google negeert ze ook. Dat is in het geheel niet waar. Nofollow links worden wel gevolgd en bepalen samen met de follow links het natuurlijk linkbuilding profiel. Ontbreken dit type links dan is dat een indicator dat jouw linkbuilding profiel gemanipuleerd is.

Als ik dan nog een persoonlijke noot mee mag geven aan dit verhaal dan lijkt de boodschap me duidelijk. Kijk vooral naar links die natuurlijk ontstaan. Uiteraard kun je de natuur een beetje helpen, maar sta je teveel aan het roer dan zul je teruggefloten worden. Succes met het uitvoeren van jouw linkbuilding strategie.

Kijk voor de volledige post op het Moz Blog. Hieronder alvast de video van Cyrus.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren