Hoe zet je een succesvolle a/b test op

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • Hoe zet je een succesvolle a/b test op

Hoe zet je een succesvolle a/b test op

Het is inmiddels wel algemeen bekend dat niet jij maar jouw bezoeker het succes van jouw website bepaalt. En dat deze bezoeker niet reageert zoals jij op basis van de theorie over online marketing mag verwachten. Daarom moet je constant op zoek naar verbeteringen voor jouw site die nog beter aansluiten bij de behoeften van de bezoekers. En hoe kun je dit beter te doen dan naar het gedrag van jouw bezoekers te kijken. A/B testen is daar een zeer geschikt middel voor. In dit artikel laat ik je zien hoe je een succesvolle a/b test opzet.

Wat is een a/b test?

Een a/b test is precies wat zegt dat het is. Je laat 2 varianten van jouw website aan een identieke groep bezoekers zien en kijkt welke de meeste conversie oplevert. Hierbij werkt het beste om steeds een detail van jouw website te testen. Je kunt dan namelijk het resultaat direct toekennen aan die ene aanpassing. Laat je 2 geheel verschillende websites zien dan is het lastig te zeggen welk element of welke elementen voor het verschil hebben gezorgd.

Wanneer is een a/b test succesvol

Het doel van een a/b test is om verbeteringen binnen jouw website te herkennen. Toch is een test niet alleen succesvol als er een duidelijk verschil gevonden kan worden. Het kan net zo goed zijn dat er geen verschil is in conversie tussen 2 varianten. In dat geval hoef je jouw website niet aan te passen en ga je verder met de volgende test.

Wat kun je testen

Je kunt in principe alle elementen van jouw website testen. Het hangt helemaal van het doel van jouw website af waar je mee zou moeten beginnen. Kijk hiervoor naar de doelen die je jezelf gesteld hebt met je website. Wil je meer sales kijk dan of je de funnelstappen in je aankoopproces kunt verbeteren. Wil je meer inschrijvingen op jouw nieuwsbrief kijk dan naar de lengte van het invulformulier, de validatie, de tone of voice en natuurlijk de tekst op de verzendknop. Ook kan het goed zijn te testen of er elementen op jouw website zijn die afleiden van het doel van de bezoeker. Kijk vooral of je deze kunt verwijderen. Hieronder een rijtje met elementen die eigenlijk altijd goed zijn om te testen:

  • Call-to-actions (zowel tekst, plaats, kleur als vorm)
  • Titel van jouw pagina’s
  • De opmaak, lengte en validatie van formulieren
  • Layout van jouw website
  • Tone of voice van jouw website
  • Afbeeldingen op jouw website

Jouw eerste a/b test opzetten

Voordat je jouw eerste a/b test opzet is het belangrijk de juiste tools te kiezen. Hierbij zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt kiezen voor het gratis Google Experiments, wil je meer gebruiksgemak kies dan bijvoorbeeld voor Visual Website Optimizer. Dit laatste pakket is een van de meest gebruikte pakketten voor conversie optimalisatie en kan zowel gebruikt worden voor a/b testen en multivarite testen. Gebruik je WordPress voor jouw website dan zijn er ook een groot aantal plugins (gratis en betaald) om a/b testen uit te voeren.

Wat al deze tools gemeen hebben is dat je een stukje javascript op jouw pagina plaatst waarmee de tool zorgt dat aan een gelijkmatig verdeelde groep bezoekers jouw variaties worden getoond. In de tool word je op de hoogte gehouden van de verschillen in conversie. Is de test afgerond dan zie je of er een van de variaties beter gescoord heeft dan de ander. Is dat zo dan kun je deze implementeren op je website en overgaan naar de volgende test.

De do’s and dont’s van a/b testen

Er zijn een aantal zaken die je wel moet doen om een goede test te doen en een aantal zaken die je zeker moet laten. Hieronder de do’s and dont’s.

Doe dit vooral niet:

  • Doe de tests niet na elkaar. Hierdoor kunnen je resulaten worden beinvloed door externe factoren die specifiek zijn voor de gekozen periode. Doe tests dus altijd naast elkaar!
  • Trek je conclusies niet te snel. Als je te snel oordeelt dan blijken jouw uitkomsten op toeval te berusten en kun je er dus per ongeluk ook goed naast zitten.
  • Laat grote aanpassingen niet zien aan reguliere bezoekers. Zij zullen schrikken van de wijzigingen en anders reageren dan mensen die nieuw zijn. Kies er daarmee voor om de test alleen onder nieuwe bezoekers uit te voeren.
  • Negeer de uitkomsten van de test niet. Vaak komt het voor dat de uitkomsten van de a/b test verrassend zijn en soms zelfs voor jouw gevoel ongeloofwaardig. Laat dit je niet weerhouden om toch voor de feiten te kiezen!

Doe dit vooral wel:

  • Wees je bewust van de juiste periode waarin een test moet lopen. Stop je te snel dan mis je waardevolle informatie. Ga je te lang door dan stel je een deel van je bezoekers bloot aan de minder optimale situatie. Volg daarom jouw testsoftware op de voet om te zien wanneer de resultaten significant zijn!
  • Laat aan terugkerende bezoekers dezelfde variant zien als zij eerder al zagen. Hiermee voorkom je dat ze een ander aanbod zien of een andere beleving met je site krijgen. Een andere prijs of beleving zorgt voor een grotere afhaakkans.
  • Wees consistent met je tests over je hele website heen. Test je een formulier dat op meerdere plekken voorkomt en ziet dit er verschillend uit dan vertekent dit je waarnemingen.
  • Doe vooral veel a/b tests. De meeste conversie haal je uit constant optimaliseren. Niet elke test levert hetzelfde op, maar vooral de hoeveelheid kan voor grote verbeteringen op je website zorgen.

De volgende stap in conversie optimalisatie

Heb je inmiddels een groot aantal a/b testen gedaan en heb je het gevoel dat je inmiddels alle optimalisatieslagen al hebt uitgevoerd dan kan het goed werken om nog eens verder te kijken via multivariate analyse. Met deze techniek bekijk je verschillende aanpassingen tegelijk, in wisselende samenstellingen. Hiermee krijg je inzicht in hoe verschillende aanpassingen invloed op elkaar hebben. Het kan namelijk heel goed zijn dat een aantal a/b testen geen significante resultaten opleveren, maar dat als je deze aanpassingen combineert dit verschil er wel is. Let er wel op dat als je mulitvariate analyse gaat uitvoeren je meer tijd en/of meer bezoekers nodig hebt om significante resultaten te krijgen. Je gaat namelijk veel meer combinaties met elkaar vergelijken.

Wat zijn jouw ervaringen met a/b testing en welke tools gebruik jij?

Dit artikel is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en vooral veel lezen over a/b testen (onder andere bij Smashing Magazine). Welke ervaring met a/b testing heb jij? Welke pakketten gebruik je en welke aanpassing heeft je het meeste opgeleverd? Laat het me weten!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren