Hoe zorg je ervoor dat jouw update viral gaat?

  • Home
  •  / 
  • Social
  •  / 
  • Hoe zorg je ervoor dat jouw update viral gaat?

Hoe zorg je ervoor dat jouw update viral gaat?

blogpost viralHet is de natte droom van elke online marketeer om zijn blogartikel, facebook update, tweet of post op Google+ viral te zien gaan. Het besef dat jouw bericht door vele duizenden mensen bekeken en gewaardeerd wordt levert namelijk heel veel aandacht op. En aandacht is uiteindelijk geld waard. Maar wat zorgt er nu voor dat jouw bericht die status krijgt? In dit artikel krijg jij hierop het antwoord.

Het is niet alleen de titel die telt!

Toegegeven, de titel is een van de belangrijkste onderdelen van een goede post. De titel moet een bepaalde nieuwsgierigheid triggeren waardoor je het bericht wel moet openen. Het is dan ook verstandig om voordat je een post plaatst een groot aantal titels te verzinnen en die ook te testen. Heb je dit vaker gedaan dan zul je sneller op het juiste pad zitten. Maar met alleen een goede titel ben je er nog niet. Zonder briljante inhoudt zullen mensen alsnog snel afhaken.

Delen, delen, delen!

Met alleen op een link klikken wordt gaat jouw artikel nog niet viral. Het moet gedeeld worden. Natuurlijk is het leuk als er veel bezoekers op jouw pagina komen en je bericht zien. Maar het bericht tegenvalt dan zijn in ieder geval je bezoekers teleurgesteld, en jij uiteindelijk ook. Daarom moet jouw content zo goed zijn dat het in de ogen van jouw doelgroep zoveel waarde toevoegt dat het gedeeld wordt.

3 factoren voor kwaliteit

Heb je een artikel of post geschreven leg het dan eens langs deze 3 factoren. Heb je er daarna nog steeds een goed gevoel over, plaats het dan!

  1. Heeft het bericht voldoende inhoud, spreekt het jouw doelgroep aan en is heeft het wellicht zelfs entertainmentwaarde?
  2. Stel dat het bericht door meer dan een miljoen mensen is bekeken heeft het de wereld dan wat opgeleverd?
  3. Sluit de inhoud aan op de belofte uit de titel?

Persoonlijk vind ik de 2e factor een beetje Amerikaans. Je kunt een briljant artikel schrijven voor een specifieke niche en als deze door deze beperkte groep gewaardeerd wordt nog steeds een viraal effect krijgen. Dit effect is dan weliswaar voor de buitenwereld niet zo groot, maar levert binnen jouw niche meer dan genoeg credits op.

Dus vanaf nu aan de slag met deze checklist! Wat is trouwens jouw artikel of de social media post die het grootste effect heeft opgeleverd? Laat het me weten in de reacties.

Dit artikel is gebaseerd op het artikel What Actually Makes Things Go Viral Will Blow Your Mind. (Hint: It’s Not Headlines Like This.) van Upworthy.

Photo Credit: Will Lion via Compfight cc

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren