Instagram zakelijk inzetten? Zo doe je dat!

  • Home
  •  / 
  • Social
  •  / 
  • Instagram zakelijk inzetten? Zo doe je dat!

Instagram zakelijk inzetten? Zo doe je dat!

Op het eerste gezicht is Instagram een social media platform waar je leuke plaatjes kunt plaatsen en delen. Gewoon voor de lol, niks zakelijks aan. Toch als je iets verder denkt dan zijn er genoeg mogelijkheden om jouw (potentiële) klanten via deze fotosite aan je te binden dat Instagram zakelijk inzetten gewoon heel interessant worden. En vergeet niet dat als je nu begint je nog weinig concurrentie zal hebben. In dit artikel meer over Instagram en de mogelijkheden om Instagram zakelijk in te zetten.

Instagram in cijfers (infographic)

Recent onderzoek naar het gebruik van Instagram laat zien dat er dagelijks 40 miljoen foto’s worden geupload door 100 miljoen gebruikers. Elke secondeworden meer dan 100o reacties en 8000 likes op foto’s worden gedaan. Instagram is dan ook het platform van dit moment. De doelgroep zijn mannen en vrouwen tussen de 18 en 34 jaar. Maar hoe zorg je er nu voor dat je deze groep naar jouw profiel op Instagram krijgt en ze van daaruit naar jouw website? Want conversie blijft natuurlijk jouw doel als ondernemer.

What-Your-Instagram-Filter-Says-About-You

6 tips om succesvol Instagram zakelijk in te zetten

Voordat we aan de tips toekomen is het belangrijk dat je Instagram niet gaat zien als het ultieme verkoopkanaal. Daarvoor is het niet geschikt. Om succesvol Instagram zakelijk in te zetten zul je vooral veel leuke foto’s en verhalen delen. Op deze manier bind je klanten aan je, en zullen ze eerder bij jou kopen als ze een product nodig hebben.

tip 1: Verbind al je sociale kanalen

Het klinkt simpel, en dat is het ook. Door al jouw sociale kanalen te verbinden worden ze allemaal sterker. Mensen zullen eerder geneigd zijn om ook een ander kanaal te gebruiken en je kunt gemakkelijk de content delen over jouw sociale kanalen heen.

instagram zakelijktip 2: Plaats kwalitatief goede en persoonlijke foto’s

Mensen zitten niet te wachten op standaard reclamefoto’s. Ze willen foto’s zien van echte mensen die echte dingen doen. Maak bijvoorbeeld foto’s van jouw mensen op het werk, events die je doet, of andere mooie foto’s gerelateerd aan jouw onderneming.

tip 3: Gebruik hashtags

Hashtags worden binnen steeds meer sociale kanalen gebruikt om zoekopdrachten te markeren. Gebruik dit dus ook. Zeker in het begin kun je hiermee de aandacht meer op jouw onderneming richten. Gebruik ook over jouw kanalen heen dezelfde hashtags om herkenbaar te blijven. Het optimale aantal hashtags ligt rond 5 per post.

tip 4: Wees interessant en oprecht

Mensen prikken er snel doorheen als je Instagram zakelijk alleen inzet om klanten te krijgen. Ze willen gevoel krijgen bij jouw onderneming en vooral nog niet aan kopen denken. Doe je het goed, dan komt dat later zeker wel.

tip 5: Creëer een wedstrijd

Een van de beste manieren om veel beweging rond jouw pagina te krijgen is door een wedstrijd uit te schrijven. Laat mensen een bericht delen met een specifieke hashtag erin. Op deze manier verzamel je alle geïnteresseerden in 1 overzicht bij elkaar.

tip 6: Plan je berichten

Onderzoek op welke momenten je de meeste reacties op jouw berichten krijgt. Plan jouw berichten op die momenten. Waak ervoor om zeker niet te vaak te plaatsen, dan zullen mensen sneller afhaken.

En dan nu ook daadwerkelijk starten met Instagram zakelijk!

Zitten jouw (potentiele) klanten op Instagram of zijn jouw concurrenten er succesvol actief zorg er dan voor dat jij ook snel je plekje verovert. Laat zien hoe creatief je bent en dat jij snapt wat jouw klanten bezighoudt. Succes!

Photo Credit fototoestel: 55Laney69 via Compfight cc
Photo Credit foto hoofd: Thomas Leuthard via Compfight cc

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

One thought on “Instagram zakelijk inzetten? Zo doe je dat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren