Internationale SEO: 3 scenario’s voor internationaal succes

Er zijn genoeg web shops in Nederland die ook de mogelijkheid hebben om in het buitenland te leveren. Voor deze web shops is het natuurlijk enorm interessant om ook in deze landen vindbaar te zijn. Om dit te bewerkstelligen is het van belang om een doordachte internationale SEO strategie te hebben. De reden hiervoor is dat je vaak concurreert tegen binnenlandse aanbieders van hetzelfde product. In dit artikel geef ik 3 mogelijkheden voor internationaal succes in Google.

 

1. Aparte ccTLDs

Deze internationale strategie is de strategie die vaak het meeste budget in beslag neemt. De reden hiervoor is dat je (in ieder geval bij het gebruik van verschillende ccTLDs (country code top level domain)) de marketing voor verschillende websites moet doen. Eerst bespreek ik de optie om ccTLDs in te zetten voor de internationale SEO.

Voorbeeld (ccTLDs):

www.voorbeeld.nl à Nederland

www.voorbeeld.co.uk à Engeland

www.voorbeeld.de à Duitsland

 

Iedere website is in de lokale taal geschreven. Dit wordt vaak ingezet door bedrijven die ook offline een bedrijf runnen in het land. Vaak hebben deze bedrijven meer budget om daadwerkelijk de marketing voor meerdere websites op te pakken.

Wanneer het budget aanwezig is, is het wenselijk om dit scenario waar te maken. Een reden hiervoor is dat de websites bijvoorbeeld apart kunnen worden gehost. De host kan lokaal zijn wat in de meeste gevallen voor betere rankings (lokaal) zorgt. Het zorgt er daarnaast  voor dat er geen CDN hoeft te worden gebruikt.

 

2. 1 TLD met subdomeinen

Met deze optie bespaar je relatief veel budget doordat je maar te maken hebt met een website. Alle inspanningen die betrekking hebben tot de SEO van de website kunnen hierop worden gericht.

www.nl.voorbeeld.com  à Nederland

www.de.voorbeeld.com à Duitsland

www.fr.voorbeeld.com à Frankrijk

Belangrijk is om de .com extensie in dit voorbeeld te gebruiken.

 

Vergeleken met het eerste voorbeeld is dit eenvoudig uit te voeren. Op ieder subdomein wordt er een aparte taal getarget. Dit is in tegenstelling tot voorbeeld 1 de taal en niet het land. Wanneer je met een aparte TLD werkt wordt automatisch het land getarget. Voorbeeld:

www.voorbeeld.co.uk à richt zich alleen op Engeland

www.en.voorbeeld.com à richt zich op alle Engels sprekende landen zoals Amerika, Canada, Australië, Engeland etc.

 

3. Subfolders

Met subfolders wordt er, net als bij subdomeinen, gebruikgemaakt van één domein. Ook dit zorgt voor een aanzienlijke besparing op het gebied van marketingbudget. Voorbeeld:

www.voorbeeld.com/en à Engeland

www.voorbeeld.com/de à Duitsland

www.voorbeeld.com/nl  à Nederland

 

Er zijn drie grote voordelen die worden behaald met dit voorbeeld.

  1. Het is vanuit een technisch oogpunt het makkelijkst te behalen. Je voegt in principe een nieuwe sectie aan de website toe en alle vertaalde pagina’s kunnen hieronder worden gehangen (erg over gesimplificeerd J).
  2. De subfolders krijgen een SEO boost door de kracht die het domein heeft.
  3. Je hebt, net zoals met het werken met de subdomeinen, maar één TLD waarin kan worden geïnvesteerd.

Er hangt wel een nadeel hieraan. Dit nadeel komt in de vorm van hosting. Doordat er maar één website is kan er niet gebruik worden gemaakt van lokale hosting.

 

Taalannotaties

Het is mogelijk om in de broncode van de website te vermelden in welke taal de pagina staat geschreven. Dit kan worden toegevoegd in de <head> van de website. Een website met een .com TLD die gebruikmaakt van subfolders om de verschillende talen aan te bieden:

<link rel=”alternate” href=”http://voorbeeld.com/nl” hreflang=”nl” /> à deze is voor Nederland.

<link rel=”alternate” href=”http://voorbeeld.com/be” hreflang=”de” /> à Deze is voor Duitsland.

<link rel=”alternate” href=”http://voorbeeld.com/de” hreflang=”en-us” /> à Deze is voor Amerika (waar ze Engels spreken).

<link rel=”alternate” href=”http://voorbeeld.com/au” hreflang=”en” /> à Deze is voor de Engelssprekende landen.

<link rel=”alternate” href=”http://voorbeeld.com/en” hreflang=”fr” /> à Deze is voor Frankrijk.

Zo kun je ook bij Google aangeven om welke taal het draait.

 

Internationaal link builden

Link builden is een factor voor de organische vindbaarheid van een website. Door backlinks van andere websites te verkrijgen wordt aan Google de online autoriteit laten zien. Wanneer een website internationaal wilt worden gevonden moeten deze backlinks ook lokaal zijn.

Wanneer een website in Frankrijk wilt worden gevonden zijn backlinks uit Frankrijk van belang. Denk hierbij aan backlinks van websites met een Franse TLD.

Ook tellen andere geografische factoren mee:

  1. In welke taal is de content van de website geschreven?
  2. In welk land staat de server (waar de website is gehost)? Dit heeft tegelijkertijd een positieve invloed op de websitesnelheid.
  3. Waar komen de backlinks van deze website vandaan?

Het verkrijgen van lokale backlinks zorgt voor een betere vindbaarheid in de regio. Het laat aan Google zien dat het bedrijf op de geografische locatie een hoge naamsbekendheid heeft.

 

Conclusie

Wanneer er genoeg budget aanwezig is zou ik aanraden om voor optie 1 te gaan. Bedrijven zoals Amazon en Ebay hanteren deze strategie. Op de lange termijn (en met genoeg budget) zal dit voor de meeste omzet zorgen.

Is dit niet het geval? Dan zou ik vaker wel dan niet optie 3 aanraden. Subfolders is relatief eenvoudig om vanuit een technisch standpunt te realiseren.

Auteur: Ralf van Veen – Seo Specialist

Internationale SEO: 3 scenario’s voor internationaal succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven
Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren