Is jouw bounce rate ook te hoog?

Is jouw bounce rate ook te hoog?

Bounce rate, of in het nederlands weigeringspercentage, is het percentage bezoekers dat nadat ze op de eerste pagina van jouw website (niet per definitie de homepage) terecht komen geen andere pagina op jouw site bezoeken. De bounce rate zegt daarmee iets over de relevantie van (de bezochte pagina op) jouw website. Het weigeringspercentage kun je terugvinden in google analytics. Er zijn een aantal belangrijke factoren die voor een hoog weigeringspercentage zorgen.

  • Het is niet duidelijk hoe men verder kan op jouw website
  • De bezoeker valt niet onder de doelgroep voor jouw website
  • De pagina laadt te langzaam
  • Jouw adwords campagne sluit niet aan op de inhoud van jouw landingpagina

Maar hoe kun je een hoge bounce rate nu voorkomen? Hanteer 8 simpele uitgangspunten en het kan eigenlijk niet meer misgaan.

1) Zorg voor een aantrekkelijk design van jouw website

Het design is het eerste dat een bezoeker opvalt. Het design moet jouw doelgroep aanspreken. Dit mag heftig zijn als de bezoeker dat aanspreekt. Heb je een brede doelgroep zorg dan voor vriendelijke kleuren en voor weinig afleiding. De belangrijkste taken moeten direct zichtbaar zijn en het moet duidelijk zijn wat de vervolgstap is die gewenst is op de pagina. Onzichtbaar onderdeel van het design is de manier waarop de pagina geprogrammeerd is. Hoe netter de code, hoe gemakkelijker de pagina opgepikt wordt door een zoekmachine.

2) Zorg voor compacte pagina’s

Hoe sneller een pagina laadt hoe groter de kans is dat een bezoeker blijft. Elke seconde wachttijd resulteert in 7% verlies aan bezoekers. Optimaliseer daarom de afbeeldingen. NB. Flash is killing voor de laadtijd van je pagina.

3) Zorg voor een intuïtief menu

Het belangrijkste kenmerk van een menu is dat een bezoeker ermee kan vinden wat hij zoekt. Een menu moet intuïtief zijn en natuurlijk door de pagina heenleiden. Menu’s zijn bij voorkeur bovenaan de pagina gepositioneerd. Voor zoekmachines is het het beste om menu’s niet in flash te maken, maar als html met de belangrijkste zoekwoorden van de achterliggende pagina in de link. Belangrijke pagina’s moeten zo snel mogelijk gevonden kunnen worden, echter nooit meer dan 3 kliks weg van de homepage. Als hulpmiddel bij het menu kun je een component opnemen met meestbezochte pagina’s.

4) Besteed aandacht aan de teksten op jouw website

Zorg voor een consistent geheel tussen titels en paragrafen. Vertel in je eerste alinea wat de lezer kan verwachten. De content moet uiteraard ook uniek zijn en toegevoegde waarde voor de lezer bevatten.

5) Optimaliseer jouw pagina voor de zoekwoorden die op die pagina relevant zijn

Aansluitend op het vorige punt werkt een tekst het beste als deze gefocussed is op 1 of 2 zoektermen. Zorg dat deze op de juiste plekken terugkomen (titels, kopjes, opsommingstekens, paragrafen). Gebruik zeker ook synoniemen en het allerbelangrijkst: schrijf de tekst voor de lezer en niet voor een zoekmachine. Overgeoptimaliseerde pagina’s ranken initieel wel goed, maar worden volledig genegeerd door bezoekers en kelderen daarom snel.

6) Zorg voor kwalitatief goede links naar jouw website en verlaag de bounce rate

Relevantie is het toverwoord bij zoekmachinemarketing. Een van de belangrijkste factoren hiervoor is linkbuilding. Een regelmatige stroom kwalitatief goede links maakt jouw website populair bij zoekmachines. Vraag webmasters een link naar jouw site op te nemen of zorg ervoor dat jij zulke relevante content hebt dat men graag een link naar je opneemt (bijvoorbeeld naar iets dat je gratis weggeeft). Het uitwisselen van links werkt over het algemeen minder goed.

7) Start een adwords campagne voor de meest relevante zoekwoorden

Heb je moeite om verkeer naar je website te krijgen dan kun je altijd nog als ondersteuning een adwordscampagne opzetten. Als je zorgt dat de kosten per click lager zijn dan de opbrengst van de gemiddelde bezoeker dan maak je een goede deal. Door succes van adwordscampagnes krijgt eveneens jouw onbetaald verkeer een boost.

8) Meet en analyseer het verkeer naar en op jouw website

Meten is weten en dat is niet alleen leuk voor de statistieken. Door goed te kijken naar het bezoek, de bounce rate, gemiddelde tijd op de pagine en conversie kun je een goed beeld krijgen van de populariteit van jouw websites en de individuele pagina’s. Pas hierop je SEO plan aan!

Loop jouw pagina’s eens na en kijk of jij alle uitgangspunten hanteert. Doe je dit nog niet probeer het eens en laat me weten of jouw bounce rate omlaag is gegaan en jij meer uit je site haalt.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren