Kost jouw 404 Pagina je klanten?

Kost jouw 404 Pagina je klanten?

Het is de nachtmerrie van elke online marketeer: 404 pagina’s op jouw website. Jouw klanten vinden niet wat ze zoeken en de kans is groot dat ze direct afhaken en naar jouw concurrent overstappen. Daarnaast krijg je ook straf van Google doordat je minder hoog in de zoekresultaten komt als je veel “dode links” hebt. Het is dan ook van eminent belang om 404 meldingen zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast wil je de schade zoveel mogelijk beperken door een goede 404 pagina te ontwerpen. In dit artikel laat ik je zien hoe je dit doet.

Analyseren en oplossen van 404 meldingen

Er zijn 2 manieren om 404 meldingen te herkennen. Je kunt bijvoorbeeld in de log bestanden van jouw website kijken. Je ziet dan regels waar een 404 pagina werd geopend. Makkelijker en effectiever is het om dit via jouw webanalyse pakket te doen. Ik laat je zien hoe je dit via het gratis Google Analytics doet. Hierbij doe ik wel de aanname dat jouw website zo is ingericht dat als een url niet gevonden wordt je een 404 pagina toont.

  1. Ga naar Google Analytics en ga naar Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s
  2. Type de uri van jouw 404 pagina in het filter op de pagina

vorig paginapadJe krijgt nu een overzicht hoe vaak de 404 pagina in de door jou gekozen periode wordt getoond. Om de 404 meldingen op te lossen is het belangrijk te weten op welke manier de bezoeker op deze pagina terecht is gekomen. Dit kan zijn doordat hij op een link heeft geklikt die verwijst naar een pagina die niet (meer) bestaat of dat hij een tikfout gemaakt heeft in de url. Dit inzicht krijg je door in het zojuist gemaakte overzicht een tweede dimensie toe te voegen: Vorig paginapad. Je ziet welke pagina voorafgaand aan de 404 pagina werd getoond.

Er zijn verschillende manieren waarop een bezoeker op een 404 pagina terecht kan komen.

  1. De bezoeker heeft op een dode link op jouw website geklikt
    Dit is het gemakkelijkst aan te passen. Je ziet namelijk dat een link op jouw website verkeerd is. Pas deze natuurlijk direct aan.
  2. De bezoeker heeft geklikt op een dode link op een externe website
    Het kan natuurlijk zijn dat een externe website naar een pagina op jouw website verwijst. Deze link kun je zelf niet aanpassen. In dit geval doe je 2 dingen. Je stuurt een berichtje naar de betreffende website eigenaar om de link aan te passen. Daarnaast zet je een redirect op  jouw website van de foute naar de juiste url. In dit geval ben je niet afhankelijk van de externe partij om de link aan te passen en help je jouw bezoekers direct. Het blijft natuurlijk wel goed om de externe partij op de hoogte te stellen zodat deze ook weet dat de url structuur is veranderd.
  3. De bezoeker heeft een tikfout gemaakt
    Het maken van een tikfout in de url van een webpagina is bijna niet te voorkomen. Je kunt het alleen beperken door logische uri’s te gebruiken. Komt het vaker voor dat eenzelfde fout is gemaakt zet hier dan een 301 redirect op naar de juiste pagina. Zo voorkom je irritatie bij jouw bezoekers.

404 Pagina niet gevonden in WordPress

Gebruik je WordPress als CMS dan wordt het je al een stuk gemakkelijker gemaakt om bezoekers op een 404 pagina te krijgen. Vaak is in het thema een template opgenomen specifiek voor 404 pagina niet gevonden. Je kunt de content op deze pagina zo aanpassen zoals jij wilt. Toch heeft deze pagina beperkingen. Je bent gebonden aan de opmaak van de pagina. Wil je dat niet dan is er een superhandige plugin beschikbaar: 404 to 301. Met deze plugin kun je elke pagina uit jouw website als 404 pagina gebruiken. Je kunt dan een template kiezen wat exact aansluit bij de manier waarop jij jouw bezoekers terug wilt leiden naar de content op jouw website.

Voorbeelden van briljante 404 pagina’s

Ben je een beetje creatief dan kun je van een 404 pagina een 9+ ervaring maken voor jouw bezoekers. Zij zullen verbaasd zijn door de opmaak en de manier waarop jij ze weer terug naar je website leidt. Inspiratie opdoen, kijk dan eens op deze pagina’s: Webanalisten.nlFrankwatching, Creativebloq

Heb jij zelf een mooie 404 pagina gemaakt, laat dit me dan weten via de reacties. Dank je wel alvast!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

One thought on “Kost jouw 404 Pagina je klanten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren