Laadtijd website als succesfactor in E-commerce

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • Laadtijd website als succesfactor in E-commerce

Laadtijd website als succesfactor in E-commerce

Heb jij weleens 8 seconden tegen een leeg beeldscherm aangekeken? Natuurlijk, vroeger was een dergelijke laadtijd de gewoonste zaak van de wereld. We maakten verbinding met een 14k4 modem, hoorden dat krakende geluid en voorzichtig kon je websites bezoeken. Tegenwoordig is dat niet meer nodig. Iedereen heeft wel snel internet en je verwacht ook online snel je weg te vinden. Hoe treurig is het dan om in deze tijd websites tegen te komen waarbij je, terwijl je een product of dienst wilt aanschaffen, bij elke stap je die je neemt 8 seconden naar een leeg scherm staart. Ik ben afgehaakt, en jij?

Lage laadtijd website belangrijk voor bezoekers en  Google

Bezoekers van jouw website verwachten dus vooral snelheid. Natuurlijk is het fijn als een website er goed uitziet, een prettige navigatie heeft en hen op de juiste manier aanspreekt. Toch blijkt steeds vaker dat als de pagina’s van een website niet snel genoeg inladen bezoekers toch afhaken. Maar niet alleen bezoekers haken sneller af. Is jouw website traag dan haakt Google ook af. Zoals bekend is laadtijd 1 van de factoren die de kwaliteitsscore in Adwords bepaalt, ook geeft Google toe dat het laden van een webpagina ook steeds belangrijker wordt bij de ranking in de organische zoekresultaten.

Maar hoeveel omzet kost een trage website dan?

Ik kan wel beweren dat je minder verkoopt als je een trage website hebt, maar waar hebben we het dan over? Er zijn in het verleden verschillende onderzoeken gedaan naar de correlatie tussen laadtijd van een webpagina en de omzet. De percentages  verschillen per branche tussen de 7 en 10 procent, en dat is niet mis natuurlijk! Doet jouw webpagina er 8 seconden over om te laden dan verlies jij 44% van jouw omzet doordat bezoekers afhaken.

De afweging tussen investeren in een snellere website en minder omzet

Vaak is een website gekoppeld aan een externe database. De snelheid van de verbinding tussen website en database bepaalt vaak grotendeels hoe snel een website reageert. Het optimaliseren van deze verbinding kost vaak veel geld. Daarom is het verstandig te kijken naar de investering die gedaan moet worden en de omzetstijging die daarmee gerealiseerd kan worden. Daarbij geldt ook als vuistregel dat elke seconde die je extra wilt verbeteren steeds meer kost. Uit een recent onderzoek door Ian Lurie (http://www.portent.com/blog/internet-marketing/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm) blijkt dat je het meeste succes behaalt tegen de laagste kosten als je een verbetering door kunt voeren naar een laadtijd van 5 seconden. Dit is nog een acceptabele tijd en is vaak zonder een grote investering te realiseren.

Optimale verbetering laadtijd website

Laadtijd website meten

Wil je weten hoe snel jouw website is maak dan gebruik van een tool zoals Pingdom Tools. Met deze tool meet je hoe lang het duurt voordat jouw webpagina helemaal geladen is. Hierbij zie je meteen ook welke elementen op jouw website vertragend zijn. Daarnaast krijg je nog heel veel inzicht in andere factoren die jouw website trager maken.

laadtijd website in Pingdom

Tips om de laadtijd van jouw website te verbeteren

Het optimaliseren van verbindingen met externe systemen is vaak een lang en duur proces. Toch zijn er vaak zaken die je zelf al kunt doen om de eerste winst te behalen. Hieronder een aantal tips:

  • Optimaliseer je afbeeldingen. Gebruik je afbeeldingen in je website zorg er dan voor dat je ze op de juiste grootte upload. Gebruik ook bij voorkeur een formaat als jpg. Hiermee wordt de bestandsgrootte van een afbeelding minimaal.
  • Gebruik je WordPress of een ander CMS kijk dan vooral even naar plugins die het cache geheugen van jouw website optimaliseren. Deze plugins houden bij wanneer een pagina bekeken en is en laten geen ‘inmiddels verouderde pagina’s’  zien aan jouw bezoekers.
  • Plaats jouw javascripts aan het einde van de pagina en laadt deze bij voorkeur asynchroon in. Op deze manier kunnen jouw bezoekers zo snel mogelijk van jouw content genieten en hoeven ze niet onnodig op de uitvoer van javascripts wachten.
  • Maak gebruik van gzip compressie op de plekken binnen jouw code waar dit mogelijk is. Bijvoorbeeld bij het maken van verbinding naar jouw website. Je zult merken dat de laadtijd daarmee behoorlijk afneemt.

Ik hoop dat je er na het lezen van dit artikel van overtuigd bent dat de laadtijd van jouw website ontzettend belangrijk is. Wat heb jij eraan gedaan om jouw website sneller te laten laden? Wil je trouwens op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen rondom laadtijd van websites volg dan de hashtag #webperf op internet. Hier krijg je insights en oplossingen om jouw website sneller te maken.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren