Laaghangend fruit: simpele a/b testen die jouw conversie verhogen

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • Laaghangend fruit: simpele a/b testen die jouw conversie verhogen

Laaghangend fruit: simpele a/b testen die jouw conversie verhogen

Een van de essentiële onderdelen van het optimaliseren van jouw website is het testen van jouw conversie. Alleen door te testen weet je op welke manier jouw bezoekers het beste overtuigd worden om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, jouw whitepaper te downloaden of natuurlijk een product bij je te kopen. En dat testen doe je natuurlijk met een gedegen testplan. Maar wat moet je dan testen? In dit artikel geef ik je voorbeelden van elementen op jouw website die je direct kunt testen en waar je verbluffende resultaten mee kunt halen. Zeg maar het laaghangend fruit van conversie optimalisatie!

Laaghangend fruit 1: De Call to Action

De Call to Action is de knop waarop jij wilt dat mensen naartoe getrokken worden op jouw website en ze een natuurlijk drive hebben om op te klikken. Maar vaak is je eerste intuïtie (of de plek waar jouw designer deze bedacht heeft) niet de meest ideale plek en welke tekst zou je erop moeten zetten? Voer daarom deze testen uit:

  • Varieer met de teksten op jouw CTA-button
  • Varieer met de locatie van jouw CTA-button
  • Varieer met de kleur en vorm van jouw CTA-button

laaghangend fruit cta

Laaghangend fruit 2: Formulieren

Een van de meest gebruikte elementen op een website is een formulier. Toch is dit ook het element die de meeste frustratie oplevert. Niet alleen bij jou, maar vooral ook bij jouw bezoekers. Welke vragen stel je, welke niet, welke toelichting moet je geven. Genoeg stof tot nadenken. Laat daarom jouw bezoeker beslissen hoe jouw formulier eruit moet zien. Test daarom:

  • Varieer in de lengte van jouw formulier. Zoek het optimum in wat jij wilt weten en wat jouw bezoeker bereid is in te vullen.
  • Beloof een incentive bij het invullen van jouw formulier. Dit hoeft niet fysiek te zijn, maar bijvoorbeeld een whitepaper of cheatsheet. Zorg er wel voor dat het incentive toegevoegde waarde heeft.
  • Varieer met de validatiemeldingen. Mensen vullen vaak niet de informatie in die jij wilt en vooral niet in het door jou gewenste formaat. Test verschillende manieren waarop jij hen dit vertelt. Varieer eens met groene vinkjes als een veld goed is ingevuld tegen meldingen als iemand iets niet of niet goed heeft ingevuld.

Laaghangend fruit 3: Afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen jouw website maken of breken. Natuurlijk zijn er basisregels voor afbeeldingen, zoals de regel dat stockfotografie minder goed converteert dan foto’s van jouw echte klanten of medewerkers, maar geldt dat ook voor jouw website? Test dus vooral:

  • Stockfotografie ten opzichte van foto’s van jouw medewerkers of klanten
  • Mensen ten opzichte van producten
  • Video’s waarop jij moet klikken voordat ze beginnen ten opzichte van video’s die vanzelf starten als ze in beeld komen

Laaghangend fruit 4: De titel van jouw pagina

De titel is het eerste dat opvalt aan jouw artikel en bepaalt grotendeels of iemand de moeite neemt om de rest van de pagina te lezen. Deze moet daarom uitnodigen om verder te lezen. Dit kun je doen door te laten prikkelen, een belofte te doen, of gewoon precies vertellen wat de lezer in de tekst kan lezen. Welke het beste werkt test je natuurlijk:

  • Varieer in de inhoud van de titel
  • Varieer in de lengte van de titel

Wat kun je verder testen?

Naast de 3 eerder benoemde onderwerpen kun je eigen nog heel veel testen. Hierbij is het belangrijk dat je kijkt naar jouw website vanuit het oogpunt van jouw bezoeker. Waarvoor zouden ze kunnen komen en krijgen ze antwoord op hun vragen. Kijk bijvoorbeeld naar jouw content, jouw navigatie en content op de website.

Welke aanpassing aan de hand van een test heeft jou de grootste conversiestijging opgeleverd?

photo credit scheikundeopstelling

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren