Laat ook jouw conversie exploderen!

Laat ook jouw conversie exploderen!

Elke marketeer weet dat online conversie gerealiseerd wordt door een goed product met een goede propositie en een goede prijs. Maar kan jouw website daar ook een rol in spelen? Ja dat kan! Een groot deel van jouw conversie heb je namelijk te danken aan de performance van jouw website! In deze blogpost laat ik je 5 stelregels zien waaraan jouw website moet voldoen om conversie te laten exploderen.

De 5 stelregels waarop deze blogpost is gebaseerd komen van Jeroen Tjepkema en zijn eerder gepresenteerd op Digital Marketing Live 2012. Uitgangspunt bij deze stelregels is dat verhoging van de conversie wordt bereikt door efficiencyverbetering in de sales funnel.

1. Kan mijn kikker het gebruiken?

Dit klinkt natuurlijk raar, maar bedenk je dat jouw website zo gebruiksvriendelijk moet zijn dat iedereen zonder na te hoeven denken zijn doel op jouw website kan bereiken. Hou hierbij rekening met de verschillende devices die tegenwoordig worden gebruikt. Start hierbij met het kleinste device dat gebruikt wordt, de smartphone. Het ontwerp voor een smartphone moet de toptaken direct naar voren brengen. Daarop volgt het ontwerp voor een tablet. Hier mag je al iets meer toeters en bellen gebruiken, maar wees erop verdacht dat tablets nog niet zo snel performen als desktops. Als laatste ontwerp je jouw site voor een desktop. Dit mag (of moet) een website zijn die alle taken van de gebruiker faciliteert.

Conversie kun je hier afmeten aan 3 keywords:

  • Snelheid
  • Eenvoud
  • Context

 

Een voorbeeld van een bedrijf dat het goed geregeld heeft is KLM. Kijk maar eens naar hun verschillende sites voor desktop, tablet en smartphone. Aan de andere kant zit ABN Amro. Zij hebben het duidelijk niet begrepen.

2. Is jouw site snel genoeg voor conversie?

Laat ik je even op scherp zetten. 1 Seconde meer laadtijd op jouw website kost je 7% conversie, 11% minder pageviews en 16% lagere bezoekertevredenheid. En het ergste… Bijna de helft van jouw potentiele klanten gaat naar de concurrent en slechts 16% van jouw potentiele klanten neemt contact op met jouw klantenservice om te klagen over de slechte performance.

seo tips laadtijd verlaagt conversie
Bron Measureworks – Digital Marketing Live 2012

 

En het ligt niet eens altijd aan jouw website. Heb je jouw website al eens bekeken en gemeten in verschillende browsers en devices? Dan zul je zien dat in elke browser en op elk device de laadtijd van een website anders is. Bij smartphones verdubbelt vaak zelfs de laadtijd. Hou dus rekening met de ontwikkeling van jouw site dat deze op alle browsers en devices goed performt.

3. Werkt jouw website op alle devices?

Bij het ontwikkelen en testen van jouw website moet je rekening houden met de devices en browser die jouw doelgroep gebruikt. Test bijvoorbeeld alle grote browsers en op verschillende tablets en smartphones, elk met hun eigen besturingssysteem en browsers. Zorg hierbij dat je niet test in een “schone” omgeving, maar in een omgeving zoals een gebruiker dit ook ervaart. Denk er bij het testen op een smartphone aan dat gebruikers altijd een aantal applicaties tegelijk draaien en dat daardoor de performance altijd beperkt wordt!

4. Kun je extra bezoekers aan?

Elke marketeer analyseert zijn bezoekersaantallen en patronen. Nog weinig echter anticiperen op toekomstige extra bezoekers. Pas als de website door te groot succes plat gaat gaan de alarmbellen rinkelen. Zorg ervoor dat je continu afstemt als marketeer met jouw ICT afdeling wat de benodigde capaciteit is ten op zichte van het aantal bezoekers. Zorg ervoor dat als jouw groeiend bezoekersaantal voorbij de 80% van jouw capaciteit komt je al naar uitbreiding gaat kijken.

5. Voldoen we aan de verwachting van de bezoeker?

Hierbij vergelijk je wat jouw bezoekers doen met konden ze doen wat ze wilden. Kijk hier naar de locatie waar ze jouw website gebruikten, wanneer ze dat deden, op welke manier ze de website gebruikten. Koppel dat aan conversie en je kunt zien hoe (sub)optimaal jouw website performt. Je kunt hier ook het sentiment uit social media aan koppelen. Volg wat er over je gezegd wordt en koppel dat aan de performance van jouw website en de conversie.

Samenvattend:

  1. Maak jouw website snel
  2. Gemakkelijk te gebruiken
  3. Te gebruiken over alle devices
  4. Voor alle typen gebruikers
  5. En meet de ervaring van de eindgebruiker

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren