Linkbuilding 2.0

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Linkbuilding 2.0

Linkbuilding 2.0

Een aantal jaar geleden was linkbuilding een makkie. Je maakte een website, en plaatste waar je maar kon bedenken een link. Om het aantal links te vergroten kocht je daarnaast nog een aantal links via een commerciële partij, en jouw kostje was gekocht. Google zag namelijk dat veel websites naar jouw site linkten en dacht meteen dat jij de belangrijkste content te bieden had. Bezoekers vlogen naar jouw site. Dat het overgrote deel van jouw bezoekers afhaakte maakte niet uit, de wet van de grote getallen zegt namelijk dat als je maar genoeg bezoekers hebt er vast wel een aantal jouw product kopen. Hoe anders is dat na de Panda en Pinguïn update? In dit artikel 5 tips om ook in deze tijd een perfect linkbuilding profiel te maken.

Linkbuilding: De stand van zaken na de Pinguïn update

De pinguin, of in het engels Penguin, update wordt ook wel de webspam update genoemd. In deze update van het algoritme van Google wordt sterk gekeken naar overgeoptimaliseerde linkbuilding. Er wordt dan met name gekeken naar situaties waarin veel websites met dezelfde anchortekst naar jouw website verwijzen, artikelen waarin heel veel links staan, nietszeggende reacties op blogs met daarin links naar jouw pagina, en linkfarms. Maakt jouw website hier gebruik van dan zul je vast hebben gemerkt dat jouw positie in de zoekresultaten is gedaald.

linkbuilding-rene-greve
Behoefte aan meer tips? Bestel dan de bestseller van seo specialist en internet copywriter Rene Greve.

Wat is de juiste manier van linkbuilden: 5 tips

Na deze update wordt het nog belangrijker om bij linkbuilding de Google Webmaster Richtlijnen in het achterhoofd te houden. Gelukkig hoef je daarbij niet zelf uit te zoeken wat de beste manieren zijn om aan linkbuilding te doen, linkbuilding 2.0 om het maar even populair te zeggen.

 

Tip 1: Wordt socialer, maak gebruik van jouw fanbase

De kracht van social media voor populariteit binnen zoekmachines blijft groeien. De eerste, en belangrijkste, tip is dan ook om vooral gebruik te maken van al jouw social media kanalen. Plaats je een nieuw artikel op jouw website vertel dit dan vooral direct op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, en welke kanalen jij ook hebt. Niet alleen zorg je hiermee voor jouw eerste links naar het artikel, ook maak je jouw fans ermee bekend. En laten die nu degenen zijn die het sneeuwbaleffect in gang gaan zetten!

Tip 2: Linkbuilding naar de dieperliggende pagina’s

Zoekmachines krijgen kriebels van websites waarbij linkbuilding alleen naar de homepage wordt gedaan. Dat is namelijk niet de pagina waar de belangrijkste content staat. Zorg ervoor dat jij genoeg (meer dan de helft) van jouw inkomende links naar de dieperliggende pagina’s laat gaan. Heb je voldoende interessante informatie, dan hoef je je daar trouwens niet druk over te maken. Dan gebeurt dit vanzelf. Zorg er daarnaast voor dat binnen jouw website gerelateerde content op de juiste manier naar elkaar wordt gelinkt. Dit maakt het makkelijker voor de crawler van de zoekmachine, maar vooral ook voor de lezers op jouw website!

Tip 3: Varieer in linkteksten

Het komt erg onnatuurlijk over als alle anchor-teksten van links naar jouw pagina hetzelfde zijn. En dan toevallig ook nog de teksten die vaak voorkomen op jouw website. Ook dat is iets dat wordt afgestraft binnen Google. Een natuurlijk linkbuilding profiel maakt gebruik van synoniemen, en veel variatie in linkteksten. Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw ideale linkbuilding profiel, probeer dan deze dienst eens!

Tip 4: Ga voor kwaliteit, vergeet kwantiteit (en niet alleen bij linkbuilding)

1 Link van een website met autoriteit weegt veel zwaarder dan duizenden van waardeloze sites. Sterker nog, die duizenden kunnen ervoor zorgen dat Google jouw website net zo waardeloos vindt… En daar zit je niet op te wachten natuurlijk. Investeer daarom in goede content, en het opbouwen van goede linkrelaties. Hier ga je uiteindelijk heel veel plezier van hebben.

Tip 5: Ga voor linkwaardige content

Als jouw content het waard is om over te praten dan hoef jij niet eens meer aan linkbuilding te doen. Dan wordt het namelijk al voor je gedaan. Zorg er daarom voor dat je investeert in wat je schrijft. Voeg iets toe waarop lezers zitten te wachten. Niet alleen doe je daar dus jouw lezers een plezier mee, maar vooral ook jezelf.

Als je kijkt naar deze 5 tips over linkbuilding dan zal je opvallen dat het eigenlijk niet eens zulke spectaculaire tips zijn, zeker niet als je toch al schrijft met jouw lezer in het achterhoofd. Heb je dit altijd al gedaan, blijf dit dan vooral doen. Op deze manier blijven zoekmachines jou waarderen, en niet te vergeten jouw lezers ook!

Met dank aan Amine Rahal voor zijn bijdrage op YouMoz.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren