Long tail als winstgevende niche

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Long tail als winstgevende niche

Long tail als winstgevende niche

long-tail-seo-semHet is tegenwoordig bijna onmogelijk om als beginnende of kleinere website bovenaan de organische zoekresultaten in Google te komen. Hiervoor moet in ieder geval je website geoptimaliseerd zijn, en moeten veel andere websites naar jou linken. Hierdoor krijg je autoriteit. Dat lukt veel kleinere websites niet, maar dat is helemaal niet erg. Er zijn namelijk genoeg mogelijkheden om alsnog een goede boterham te verdienen zonder bezoekers te hoeven kopen via adwords. De oplossing hiervoor ligt in de Long tail.

De long tail richt zich op niches

Gelijk aan het principe dat Chris Anderson beschrijft in zijn boek “De Long Tail” geldt ook voor websites dat er een beperkt aantal zoekwoorden zijn die vaak ingevoerd worden. Doordat veel websites zich richten op deze zoekwoorden is het lastig hiervan te winnen. Zeker als dit lang bestaande, bekende websites zijn. Er zijn echter heel veel zoektermen die minder vaak ingevoerd worden, maar die nog steeds wel een substantieel aantal bezoekers opleveren. Richt je jouw website op een aantal van deze niches in zoekmachinemarketing dan kun jij met minder moeite nog steeds heel veel bezoekers genereren.

Hoe bepaal je welke long tail zoekwoorden voor jou relevant zijn?

Er zijn een aantal manieren om gemakkelijk uit te zoeken op welke keywords jij je zou kunnen richten op jouw website. De meest makkelijke manier is om de adwords tool van Google te gebruiken. Hier kun je een combinatie van populaire keywords invoeren, en dan krijg je automatisch ideeën van alternatieven.

Daarnaast zijn er nog een aantal interessante alternatieven. Daarvoor ga je naar de zoekmachine van Google. De eerste manier is om in het zoekvenster een zoekwoord te typen. Google vult jouw zoekterm dan automatisch aan met alternatieve zoekopdrachten. Maak je een spelfout, dan helpt hij deze zelfs te corrigeren. Op deze manier kun je snel ideeën opdoen om gerichter te zoeken, en je dus echt in de long tail te begeven.

long-tail-zoeken

Een alternatief hiervoor is de zoekopdracht met jouw zoekwoord op te geven. Scroll je dan naar onder in de pagina dan zie je een rijtje met alternatieve zoekopdrachten. Dit zijn ook weer door Google voorgestelde zoekopdrachten waarmee jij een specifieker publiek trekt, en dus minder concurrentie hebt.

long-tail-suggesties

Profiteer ook van long tail zoekwoorden

De laatste 2 beschreven manieren om interessante zoekwoorden in de long tail te vinden zijn gemakkelijk uit te voeren, maar geven je helaas geen inzicht in de concurrentie die je op die zoekwoorden hebt. Het blijft dus zaak deze suggesties in te voeren in de Adwords Keyword tool. Pas dan weet je hoeveel zin het heeft om op je op bepaalde zoekwoorden te richten.

 

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

2 thoughts on “Long tail als winstgevende niche

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren