Mobile down south: Star Trek als inspiratiebron voor innovatie

  • Home
  •  / 
  • Events
  •  / 
  • Mobile down south: Star Trek als inspiratiebron voor innovatie

Mobile down south: Star Trek als inspiratiebron voor innovatie

Chatter Phone ToyNaar Mobile Down South ga je niet zomaar. Daar ga je heen als je mobile ademt. Dit evenement ontstond door de behoefte om als mobile specialisten vaker bij elkaar te komen en kennis te delen en dan niet ergens ver weg van de zuidelijke gezelligheid maar dichtbij huis. Eindhoven dus, op de High Tech Campus. De opzet is uniek ten opzichte van andere Events: developers, designers en marketeers samen op 1 evenement om van elkaar te leren en elkaar te helpen.

Als webanalist en iemand met interesse in alles rondom online marketing was ik vooral geïnteresseerd in de online marketing mogelijkheden van mobile. In dit artikel mijn bevindingen na een dagje mobile marketing. Deze track werd ingevuld door Blue Mango Interactive.

Hoe sociaal zijn we nu eigenlijk?

Mobile down south star trek replicatorMobile Down South 2013 begon met een keynote van Jan Willem Alphenaar, Eindhovens bekendste social goeroe. In zijn verhaal over hoe sociaal we nu eigenlijk zijn kwam hij met voor mij in ieder geval heel verrassende inzichten. Heeft iemand de star trek films van de jaren ’60 nog op het netvlies? Kijk die nog eens terug en verbaas je dan over de technische ontwikkelingen die daar al bedacht zijn. Voorbeelden hiervan zijn de tablet, mobiele telefoon en 3D printer. Dat komt doordat ontwikkelaars vaak een fascinatie voor dit soort films hebben. Wil je dus weten wat voor ontwikkelingen eraan komen, kijk dan de films eens terug.

Daarna ging heet betoog verder over dat we eigenlijk wel denken heel sociaal te zijn, maar dat dit nogal tegenvalt. We hebben tegenwoordig heel veel online vrienden, maar het overgrote gedeelte hiervan feliciteert je nog niet eens met je verjaardag… En wie kan er tegenwoordig nog ergens naar toe gaan zonder continu op zijn mobiele telefoon te kijken. Gemiddeld kijken we 150 keer per dag op onze smartphone, en de meeste keren zelfs onbewust. Het is een gewoonte geworden.

Toch heeft social ons ook heel veel gebracht. En dat is ook hetgeen Alphenaar ons mee wil geven. Zonder social geen crowdsourcing, ontmoeten we minder nieuwe mensen, en was de wereld minder transparant geweest. Een tweede wikileaks affaire zal nu veel minder impact hebben op de klokkenluider. Daar zorgen we met zijn allen voor. Onthou vooral: Zonder social zouden we minder mogelijkheden hebben om dingen te doen met mensen die we nog niet kennen.

Start direct met mobiel

Na dit inspirerende verhaal de beurt aan Mark Berendsen van Google Nederland. Zijn boodschap is om direct te starten met mobile. Mobile is dan wel niet het device waar de meeste conversie mee gerealiseerd wordt, het is wel het device waar veel conversietrajecten mee starten. De mobiel wordt vaak in de winkel gebruikt om te vergelijken, snel iets te zoeken of om de tijd te doden. 60% van de Nederlanders geeft aan dat mobile gebruikt wordt in het online koopproces. Tegelijkertijd is dat ook pas het beginpunt van het conversietraject. Sequential screening is voor Google dan ook een gegeven waar zij met bijvoorbeeld de Universal Variable inzicht in willen geven. Een paar handige bronnen:

Google laat zien hoe je de Full Value Of Mobile bepaalt.

Zie mobile als device en niet als kanaal

Nadat het belang van mobiel door Google was aangegeven liet Asha Mathura van Mads zien dat er nog heel veel te behalen is met mobile advertising. De CTR is waanzinnig en de concurrentie nog erg laag. Relatief gezien zijn er nog weinig spelers die zich op de mobiele markt bezighouden. Hij geeft wel aan dat je er niet van moet uitgaan dat je via mobile veel conversie binnenhaalt, maar het is wel een enorme inspirator om via een ander device terug te komen en te sluiten! Hij ziet mobile dan ook zeker niet als een kanaal, maar als een device waarmee de koopbereidheid een flinke boost kan krijgen. Hip bij mobiele advertenties is location based targeting en het opnemen van Click to Call. Een tip om de invloed van mobiel op offline conversie te meten is door een digitale coupon beschikbaar te stellen. Deze kan dan in de winkel gescand worden en de verkoop kan gerelateerd worden aan de mobiele advertentie. Mediamarkt is hier sterk mee bezig.

Kies specifieke KPI’s voor mobile

Later op de dag was een inspirerende sessie van Bart Manders van Blue Mango. In zijn betoog ging hij in op de kracht van mobiel als katalysator voor conversie. Net als Asha Mathura is hij van mening dat je via mobile niet direct meer sales haalt. Het zorgt er wel voor dat je merkbeleving en merkvoorkeur stijgt en daardoor je uiteindelijk meer conversie zal halen. Het is dan ook belangrijk om op andere KPI’s te sturen. Dit zijn de stapjes die je neemt richting de uiteindelijke sale. Denk dan aan inschrijven voor een nieuwsbrief, het bewaren van een artikel in je winkelmandje, of nog basaler, het delen van content op social media.

Inspiratie door ACHTUNG!

De laatste sessie voor mij op deze dag was de presentatie van ACHTUNG!, het designbureau uit Amsterdam. Zij presenteerden 2 cases over mobile marketing. Afgelopen zomer maakten zij de Tour Du Sofa voor RTL 7 rondom de Tour de France. Hier slaagden zij er met groot succes in om de verveelde Tour de France kijker actief mee te laten doen. De tweede case was gebaseerd op de ludieke haat en nijd die er heerst tussen Nederland en Duitsland. Rondom de wedstrijd Nederland – Duitsland op het afgelopen EK werd een penaltygame ontwikkeld waarin je als Nederlander tegen echte Duitsers speelde en natuurlijk andersom. De totaalscore van de natie bepaalde welk land uiteindelijk zou winnen. De link naar Volkswagen was dun, maar de game was leuk en populair. De meest fanatieke gamer speelde in 3 weken tijd 54 uur!

Hou Mobile Down South 2014 alvast in de gaten

Ben je niet geweest, maar wel geïnspireerd hou dan de volgende editie van Mobile Down South alvast in de gaten. Ik weet zeker dat je er met een behoorlijke bagage vandaan komt en het is ook nog eens erg goed georganiseerd. En het mooie is dat je ook direct wat meekrijgt van designers en developers en daar goede contacten kunt opdoen.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren