Niche marketing als voorbeeld waar SEO nog wel werkt

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Niche marketing als voorbeeld waar SEO nog wel werkt

Niche marketing als voorbeeld waar SEO nog wel werkt

SEO is dood. Als je kijkt naar welke ruimte Google nog laat voor de organische zoekresultaten dan is dat bijna nihil. Tenminste als je kijkt naar zoekwoorden en zoekwoordcombinaties waar veel zoekvolume op is. Kijk je naar niche marketing dan is die concurrentie veel lager en biedt SEO jou juist heel veel kansen. In dit artikel laat ik je zien hoe je jouw niche selecteert en hoe je door in te zetten op veel niches meer bereikt dan inzetten op 1 zoekwoord met veel concurrentie.

Niche betekenis

Niche marketing betekent dat je je richt op een heel specifiek onderwerp. In SEO termen kijk je dan een kleinere groep geïnteresseerden, maar die nog wel steeds genoeg volume opleveren om verkeer naar je website te krijgen. Dit kan zowel short tail zijn als long tail. Belangrijk hierin is dat je ook kijkt naar de concurrentie die er op dat zoekwoord is. De Google Zoekwoordplanner helpt je hierbij.

 

Ruimte voor SEO binnen jouw niche

Heb je jouw niche markt gevonden type dit dan eens in Google in en let vooral op het aantal Adwords advertenties. Is zowel het bovenste gedeelte van het scherm gevuld en ook de balk aan de rechterkant dan is de kans klein, ook al sta je in de top 3, dat jouw link vaak wordt aangeklikt. Jouw resultaat valt namelijk al bijna van het scherm af en de focus erop is laag. Is er daarentegen niet of nauwelijks sprake van Adwords advertenties kijk dan vooral geïnteresseerd verder.

niche marketing weinig ruimte voor SEO

 

niche marketing veel ruimte voor SEODe volgende stap bij het beoordelen van de succeskans van jouw niche is te kijken naar de resultaten op de eerste pagina van Google. Staan er in de top 5 veel hits vanuit Wikipedia of Youtube dan is het lastig daarboven te komen. Vraag je dan vooral af of je de moeite wilt doen om op positie 5 in Google te komen of zelfs lager. Is die concurrentie er niet, kijk dan verder naar jouw “echte” concurrenten. Staan er domeinen die al lang bestaan en goed gewaardeerd worden door Google kijk dan liever even verder. Is ook dit niet het geval dan staan alle lichten op groen!

Optimaliseren van jouw niche website

Vaak is het niet voldoende om je met jouw niche website op slechts 1 zoekwoordcombinatie te richten. Kies er binnen jouw niche meerdere en categoriseer deze. Schrijf meerdere pagina’s of artikelen over jouw niche en laat deze naar elkaar linken. Dit wordt ook wel het vormen van een silo genoemd. Op deze manier laat jij jouw lezer en Google zien dat jij veel weet over een specifiek onderwerp. Je wordt dan gezien als expert in jouw niche en zult sneller bovenaan komen. Daarnaast versterken de verschillende gerelateerde zoekwoordcombinaties elkaar, zodat jouw website als geheel ook beter aan zal slaan.

Kies voor niche producten

Het kiezen voor niche producten klinkt wellicht wat vaag. Maar heb je een website gericht op een specifieke niche dan is het belangrijk om alles wat jij toont hierop aan te laten sluiten, ongeacht jouw verdienmodel. Of je nu zelf producten verkoopt, of werkt met affiliates of Adsense, het gaat om de totaalbeleving van de bezoeker. Deze komt met een specifieke interesse in jouw niche. Als je met hetgeen je aanbiedt hierop aansluit is de kans vele malen groter dat iemand hier interesse in heeft.

Heb jij ervaring met niche marketing?

Na het lezen van dit artikel ga ik ervan uit dat jij direct aan de slag kunt met niche marketing. Heb je het gevoel dat je nog wel een beetje hulp kunt gebruiken kijk dan eens verder op deze website. Hier krijg je nog meer informatie over niche websites en hoe je daar het meeste uit kunt halen. Heb je al ervaring met niche marketing, dan ben ik benieuwd wat jouw belangrijkste learnings zijn. Deel je ze via de reacties?

 

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren