Optimaliseer jouw website met Webmaster tools

Optimaliseer jouw website met Webmaster tools

Webmaster tools voor SERP'sDe meeste webmasters kijken alleen naar Google Analytics om te zien hoe hun website ervoor staat. Hiermee focussen zij zich alleen op de bezoekers van de site. Via Webmaster Tools kun je echter ook handig gebruik maken van inzichten over mensen die jouw website wel in de SERP’s hebben gezien, maar er niet op hebben geklikt. In onderstaande video legt Maile Ohye van Google uit hoe dit werkt. Deze video over Webmaster Tools is een echte mustwatch voor iedereen die serieus met zijn website bezig is.

Inzicht in zoekopdrachten rondom jouw website

Een van de belangrijkste inzichten die in deze video wordt gegeven is dat je met Webmaster Tools inzichtelijk krijgt welke zoekopdrachten naar jouw site succesvol zijn en welke niet. Door bijvoorbeeld naar het aantal views te kijken en deze te relateren aan de CTR kun je zien hoe jouw website het doet op de ingevoerde zoekopdrachten. Probeer te optimaliseren voor de zoekwoorden met veel views en een goede score voor jouw website.

Samenvatting gebruik Webmaster Tools voor optimalisatie website

  • Google Analytics meet het gebruik op de website, Webmaster Tools kijkt naar het zoekgedrag rondom jouw website
  • De zoekwoordgegevens uit Webmaster Tools zijn in Google Analytics te vinden onder Zoekmachineoptimalisatie
  • Door het kijken naar het aantal kliks weet je welke zoekwoorden het meeste organisch verkeer naar jouw website sturen
  • De CTR bepaalt hoe goed jouw website scoort voor een zoekwoord te opzichte van de concurrentie
  • Vergelijk de scores in Webmaster Tools op de voor jou belangrijke zoekwoorden met je verwachtingen. Op welke zoekwoorden rank je goed, en waar blijf je achter. Analyseer dit en kijk waar je kunt optimaliseren.

Natuurlijk gaat Maile nog verder in op de mogelijkheden en strategieën die je voortkomen uit Webmaster Tools. Het is dan ook zeker aan te raden om deze video te bekijken. Dit geldt ook als je nog niet zo thuis bent in de materie. De termen worden namelijk erg helder toegelicht.

Maak jij op een andere manier gebruik van Webmaster Tools? Laat het me weten via de reacties.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren