De belangrijkste SEO factoren voor zoekmachines

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • De belangrijkste SEO factoren voor zoekmachines

De belangrijkste SEO factoren voor zoekmachines

Als er 1 ding is waar Google een hekel aan heeft dan is het websites die gemanipuleerd worden om bovenaan de serp’s te komen. Waar vroeger je bovenaan kon komen door overoptimalisatie of door zoveel mogelijk links te verzamelen of te kopen gaat dit tegenwoordig zelfs tegen je werken. En Google is nog niet klaar. Er zullen steeds meer stappen genomen worden om de meest populaire content bovenaan te krijgen. De belangrijkste SEO factoren voor zoekmachines zijn daarom geliefde en gedeelde content, betrokkenheid en links. In dit artikel lees je hoe dit werkt.

Maak Google blij en je komt hoog in Google

SEO factoren Google is met afstand de meest gebruikte zoekmachine. Het is dan ook handig jouw website minimaal zo in te richten dat je zo goed mogelijk aansluit bij de seo ranking factors die Google belangrijk vindt. En dat is best lastig. Er zijn inmiddels zoveel websites waardoor je op de meeste onderwerpen flinke concurrentie zult ondervinden. Toch kun je een behoorlijke invloed uitoefenen waardoor de kans dat jij hoog in Google komt redelijk groot is. Hieronder de drie belangrijkste SEO factoren van 2013!

Geliefde en gedeelde content

Een van de belangrijkste uitgangspunten van de zoekmachinegigant is dat het op zoek is naar sterke, unieke content. Als je iets te vertellen hebt dat nog niemand heeft gedaan dan heb je een streepje voor. Zeker als dit opgepikt wordt door jouw bezoekers en wordt gedeeld. Het delen van content geldt tegenwoordig als een steeds belangrijkere graadmeter voor populariteit. En de invloed hiervan neemt nog steeds toe. Naast het aantal keer dat een link gedeeld wordt is het ook belangrijk wie de link deelt. Is dat iemand die door Google als autoriteit binnen het vakgebied wordt gezien dan telt dit veel sterker mee.

Betrokkenheid

De tweede populaire SEO factor voor zoekmachines is betrokkenheid. Binnen deze factor wordt gekeken naar wat een bezoeker doet met jouw content op de site. Hoelang blijft een bezoeker, scrollt hij op de site, kiest hij ervoor de informatie te bookmarken of te printen. Allemaal tekenen dat hij met de content bezig is. Al is het nog niet officieel toegegeven door Google, het zal zeker meetellen. Let maar eens op de patenten die Google de afgelopen jaren over dit onderwerp heeft vastgelegd.

Links

Ondanks de grote mate van misbruik die in het verleden gemaakt is door het inkopen van links blijven links nog steeds een ontzettend belangrijke seo factor. Google doet er echter alles aan om “illegale” links aan te pakken. Zo wordt de waarde van ingekochte links teruggebracht naar nul, terwijl websites die zich stelselmatig schuldig maken aan het op onrechtmatige wijze vergroten van hun linkbuildingprofiel gestraft worden. Heb jij echter goede content en kiezen mensen ervoor naar jouw content te linken, dan heb je een geweldig middel om bovenaan de serp’s te komen.

Gelden de belangrijkste SEO factoren ook voor mijn niche?

De belangrijkste seo factoren voor zoekmachines geldenvoor alle websites. Toch is het zo dat de mate waarin jij hiermee bezig moet zijn verschilt. Jouw effort is namelijk afhankelijk van de concurrentie die jij hebt op het onderwerp waarop jij gevonden wilt worden. Op het onderwerp toiletten zul je minder concurrentie hebben dan op het woord hypotheken. Analyseer dus vooral jouw competitie op een onderwerp of op een zoekwoord om te zien hoe groot de competitie is, en of jij hiertegen kan opboksen.

Start daarom direct met het kijken naar jouw content. Is jouw content uniek en is jouw website klaar om jouw content te laten delen, dan zijn de eerste SEO factoren binnen. Biedt je daarnaast genoeg ruimte om de betrokkenheid met jouw content te tonen dan is de tweede stap gezet. Is jouw content zo goed dat direct naar jou wordt gelinkt, dan heb je alle belangrijke SEO factoren binnen. Het zal niet lang duren voordat jouw content ook door Google wordt gewaardeerd!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren