De SEO copywriting strategie volgens Google

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • De SEO copywriting strategie volgens Google

De SEO copywriting strategie volgens Google

Google kijkt steeds meer naar websites alsof het een mens is. Dit proces is al een aantal jaar geleden ingezet, en krijgt na de recente Panda en Pinguïn updates nog meer handen en voeten. Webteksten die door deze zoekmachine worden gewaardeerd zijn dan ook teksten die prettig leesbaar zijn, en op een natuurlijk manier bezoekers naar jouw gewenste doel leiden. Matt Cutts geeft in een interview met Karon Thackston nog maar eens aan dat als je schrijft voor jouw bezoeker het met jouw ranking in Google wel goed komt!

 Gebruik synoniemen, en verdeel de zoekwoorden over de tekst

Een van de belangrijkste opmerkingen van Matt is dat Google inmiddels zo ver is in haar algoritmen dat het niet meer nodig is om zoekwoordcombinaties in een vaste samenstelling op te nemen. Wil je bijvoorbeeld blauwe suede schoenen kopen dan hoef je je niet meer druk te maken dat deze combinatie van woorden in de juiste volgorde meerdere keren voorkomt. Gebruik je deze woorden los in de tekst dan weet Google nog steeds waar jouw pagina over gaat. Natuurlijk mag je nog steeds de combinatie van woorden gebruiken, zolang je dit maar niet overdrijft. Zoek het maar eens op op Google. Je zult zien dat het eerste resultaat waarin deze combinatie exact in de url en de zoektekst voorkomt niet bovenaan staat.

seo-copywriting
Ook voor de “beste universiteit van nederland” hoeft de tekst niet achter elkaar te worden gebruikt.

SEO copywriting hoeft niet op “strategische plaatsen”

Veel SEO copywriters geven aan dat jouw zoekwoordcombinaties voor moeten komen in de titel, subtitels, alt tags, linkteksten, en nog een aantal keer in de tekst. Deze plekken worden strategische plekken genoemd. Door jouw zoekwoorden op te nemen op al deze plaatsen is de kans groot dat jouw webtekst wordt beschuldigd van keyword stuffing. Natuurlijk valt het de lezer meer op als de woorden daar staan, maar zorg dat het natuurlijk blijft. Het helpt dus vooral de lezer, en niet per definitie de zoekmachine.

Het opnemen van de zoekwoordcombinatie helpt Google

Ondanks de eerdere opmerkingen is het wel verstandig de gewenste zoekwoordcombinatie een beperkt aantal keer op te nemen. Dit helpt Google bij het inschatten waar de pagina over gaat. De zoekmachine is dan niet afhankelijk van de mate waarin het lukt om de synoniemen te vertalen. Matt Cutts zegt hierover: “Zolang de woorden zelf op de website staan maakt het gebruik van zoekwoorden het ons gemakkelijk de juiste pagina’s te vinden. Zorg er alleen voor dat de tekst natuurlijk blijft”. Hij durft zelfs de bewering aan dat de conversie hoger wordt als je jouw teksten op deze manier schrijft.

Durf jij de uitdaging aan? Herschrijf een aantal van jouw pagina’s en doe een A/B test. Ik ben benieuwd naar jouw resultaten!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren