Social media inzetten om klanten te werven

  • Home
  •  / 
  • Social
  •  / 
  • Social media inzetten om klanten te werven

Social media inzetten om klanten te werven

social-mediaSocial media is in de meeste gevallen niet geschikt als direct verkoopkanaal. Toch is dit kanaal prima in te zetten om nieuwe klanten te werven, of bestaande klanten te behouden. De sleutel hierbij is interactie. Via social media kun je in contact komen met je klant. Beantwoord vragen, meng je in discussies, of geef iets weg. Zet bij het inzetten van social media jouw eigen ego aan de kant en bedenk waar jouw klant behoefte aan heeft.

Maak gebruik van Twitter voor snel en krachtig contact

Twitter biedt de mogelijkheid om snel krachtig te reageren. Stelt iemand een vraag in jouw vakgebied, dan kun je direct antwoord geven. Staat het antwoord op jouw website, dan kun je daar zelfs naar verwijzen. Ook kun je discussies opstarten, en meepraten over bepaalde onderwerpen. Door daar nuttig te zijn voor gebruikers zul je eerder als de expert worden gezien, en op basis daarvan een opdracht krijgen.

Facebook als tool voor engagement

Twitter en Facebook worden als social media vaak synoniem aan elkaar gebruikt. Toch is het doel van beide heel anders. Waar Twitter voor het vluchtig, maar krachtig contact goed werkt, is Facebook veel meer gericht op lange termijn engagement. Iemand die fan van jouw Facebook pagina wordt vindt jouw merk leuk, en deelt dat met zijn eigen vrienden. Daarbij gaat de interactie op Facebook dieper, en wordt er ook inhoudelijk betere content verwacht. Gebruik je de interactie op Facebook goed, dan kun je dit gemakkelijk omzetten in een goede klantrelatie.

Vertel jouw verhaal via Pinterest

Ben jij, of is jouw bedrijf, visueel ingesteld, dan kan Pinterest erg goed bijdragen aan het beeld van jouw bedrijf. Door middel van het pinnen van foto’s op moodboards kun je jouw producten of visie grafisch weergeven. Doe je dit goed, dan vertellen de foto’s een verhaal. Bezoekers die jouw foto’s mooi vinden kunnen ze pinnen, en daarmee tonen ze deze aan hun netwerk. Op deze manier kun jij snel aandacht krijgen voor jouw merk. Vergeet daarbij ook vooral niet om zelf rond te struinen op de moodboards van anderen, en de mooie foto’s zelf ook te delen!

social-media-tips

Belangrijke aandachtspunten bij het inzetten van social media

Welke social media tool, of combinaties hiervan, je ook gaat inzetten, zorg ervoor dat je interactie houdt met je klanten. Leun je languit achterover dan zul je hier nooit succes mee hebben.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren