Sociale bewijskracht: als het eerste schaap over de dam is…

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • Sociale bewijskracht: als het eerste schaap over de dam is…

Sociale bewijskracht: als het eerste schaap over de dam is…

Sociale bewijskracht is een van de 6 principes die Cialdini beschrijft waarmee het gedrag van mensen kan worden beïnvloed. Uitgangspunt hierbij is dat de mens het erg prettig vindt om te doen wat anderen ook doen en zich daar dus aan kan spiegelen. Dit speelt vooral in situaties waarin men onzeker is over wat de beste keus is. Daarnaast is men dan het meest geneigd om gedrag te kopiëren van mensen die het meest op ons lijken. Maar hoe kun je dit nu inzetten om de conversie op jouw website te verhogen? In deze blogpost geef ik een aantal voorbeelden. Heb je zelf voorbeelden, ik ben er je dankbaar voor.

Sociale bewijskracht binnen de reisbranche

De reisbranche is een van de meest dankbare voorbeelden van sociale bewijskracht. Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaand voorbeeld van booking.com. Hier wordt goed ingespeeld op de onzekerheid die de meeste mensen hebben die een vakantie willen boeken.

 Je ziet hier een aantal middelen om te overtuigen en de onzekerheid weg te nemen. Het hotel wordt op dit moment door 39 mensen bekeken (je bent dus niet de enige), het hotel wordt erg goed beoordeeld (anderen die ook naar dit hotel wilden waren erg tevreden: Erg goed 8,1 en 4 sterren), het hotel is voor het laatst 5 minuten gelden geboekt (jij bent dus niet de enige die dit hotel boekt). Als je interesse is gewekt en je klikt op de advertentie dan zie je meteen nog een testimonial en wordt je nogmaals bevestigd in je keuze. Mocht het hotel toch niet exact zijn wat je zoekt dan worden gelukkig ook nog alternatieven geboden, ook weer met overtuigende teksten natuurlijk.

 

Een ander goed voorbeeld binnen de reisbranche is zoover. Zoover maakt bij de beoordelingen gebruik van gelijksoortigheid, ofwel je wordt het meest beïnvloed door mensen die op jou lijken. Je ziet namelijk niet alleen de waardering, maar ook kun je deze specificeren naar jouw reisgezelschap. Als jij met ouderen kinderen gaat dan wil je het liefst weten of er voor oudere kinderen voldoende te doen is. De recenties van alleenreizenden of zelfs gezinnen met jonge kinderen zullen dan veel minder invloed hebben op jouw mening.

Sociale bewijskracht elders op internet

Niet alleen in de reisbranche komt het fenomeen van sociale bewijskracht voor. Hieronder nog een aantal voorbeelden.

De Amersfoortse vermeld bij haar magazine voor werkgevers dat dit magazine al 1193 keer is besteld. Dit geeft het vertrouwen dat het magazine de moeite waard is.

Een ander voorbeeld vond ik op een site voor online schaken waar ik regelmatig een partijtje speel, helena-schaken. Deze site geeft niet alleen aan hoeveel leden de site heeft, maar ook hoeveel er daarvan actief zijn, hoeveel er op dat moment online zijn en hoeveel partijen er op dit moment gespeeld worden. Dit geeft je de zekerheid als schaker dat er altijd wel iemand is waarmee je een partijtje kunt spelen en dat de site betrouwbaar zal zijn. En uit mijn persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat dit inderdaad klopt 😉

Sociale bewijskracht kan ook tegen je werken

Wees wel op je hoede als je sociale bewijskracht op jouw website gebruikt. Het kan namelijk ook tegen je werken. Zorg ervoor dat je stuurt naar het gedrag dat je wilt bereiken. Vertel nooit hoeveel mensen te hard hebben gereden, maar vertel hoeveel mensen zich wel aan de snelheid hielden.  Een ander voorbeeld is om niet te vertellen hoeveel mensen roken, maar vertel hoeveel mensen gestopt zijn met roken.

Voorbeelden van sociale bewijskracht zijn ruimschoots te vinden op internet. Ik ben daarbij vooral benieuwd naar voorbeelden waarbij de plank volledig is misgeslagen. Ken je zulke voorbeelden laat me dit dan weten. Ik ben je er dankbaar voor.

 

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren