Sympathie voor de duivel

Sympathie voor de duivel

Hoewel wat cru gezegd kun jij je als duivel gedragen op jouw website als je gebruik maakt van sympathie als overtuigingsmiddel om jouw conversie te verhogen. Websites die sympathiek overkomen vinden wij als mens prettig en we zullen ons eerder op ons gemak voelen om iets te kopen. Hiervoor hoef je niet eens het beste product te hebben of de goedkoopste te zijn. In dit blogartikel leg ik je uit hoe ook jij dit kunt bereiken.

Fysieke aantrekkelijkheid voor sympathie

Sympathie kent een aantal vormen waarin dit voorkomt. Ten eerste kopen wij liever van mensen die wij fysiek aantrekkelijk vinden. Zonder dat wij ons daar bewust van zijn kennen wij aan knappe mensen eerder eigenschappen toe als vriendelijkheid, oprechtheid en intelligentie. Je kunt dit inzetten op jouw website door jouw producten of diensten te laten promoten door fysiek aantrekkelijke mensen. Of dit mannen en/of vrouwen zijn hangt natuurlijk van jouw aanbod en doelgroep af.

Gelijksoortigheid

Een tweede belangrijke element voor sympathie is gelijksoortigheid. Naast dat we graag van knappe mensen kopen, kopen we ook graag van mensen die op ons lijken. Niet verrassend natuurlijk want wat goed is voor jou zal dan ook goed zijn voor mij. Je kunt hierop het beste inspelen door de uitstraling van jouw website zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij jouw doelgroep.

Complimenten geven

Mensen die complimenten geven worden snel sympathiek bevonden. Dat is logisch want ons ego wordt graag gestreeld. Jij kunt dit ook op jouw website inzetten. Waardeer keuzes die mensen maken op jouw website en bedank ze voor het aanmelden voor de nieuwsbrief of het kopen van een product en geef nogmaals aan dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Ze zullen eerder geneigd zijn nogmaals bij jou te kopen en hun aankoop onder de aandacht te brengen van hun vrienden.

Tell-a-friend

Een manier om het geven van complimenten op jouw site toe te passen is een “tell-a-friend” actie. Hiermee geef je jouw bezoekers de mogelijkheid om hun aankoop gemakkelijk te tonen aan hun vrienden. Dit versterkt sowieso het prettige gevoel bij de bezoeker, en je krijgt er gratis extra aandacht mee bij de vrienden van de bezoeker. En wat werkt er voor hen nu beter dan het “advies” van iemand die je kent… En het mooiste is, we zijn tegenwoordig niet anders gewend. Social media geeft je zonder dat je er iets speciaals voor hoeft te doen de mogelijkheid om te laten delen en we doen dit maar al te graag.

Heb jij sympathie als overtuigingsmiddel toegepast op jouw websites of ken je websites die er gebruik van maken laat me dit dan even weten. Bedankt alvast!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren