Online checkout: 6 tips voor meer conversie

  • Home
  •  / 
  • Conversie
  •  / 
  • Online checkout: 6 tips voor meer conversie

Online checkout: 6 tips voor meer conversie

online-checkoutJe hebt jouw sales funnel goed voor elkaar. De klant is overtuigd van de kracht van jouw product of dienst. Hij heeft het in zijn winkelwagentje gestopt en is nu onderweg naar de kassa. Maar dan, bij de kassa aangekomen, haakt hij op het moment suprême alsnog af. Volg deze 6 tips en ook de online checkout stap in het verkoopproces doorlopen jouw klanten vlekkeloos.

1. Dwing jouw klanten geen account aan te hoeven maken

Niet al jouw klanten willen bij de eerste aanschaf in jouw winkel een account aanmaken. Als ze, in eerste instantie, eenmalig iets willen kopen zitten ze niet te wachten om hun data achter te laten. Bied je jouw klanten de mogelijkheid om te kopen zonder dat ze een account hoeven aan te maken dan zal de drempel om langs jouw online checkout te komen lager zijn.

2. Isoleer jouw online checkout pagina

Op het moment dat klanten op jouw betaalpagaina zijn wil je niet dat ze afgeleid worden. Een link om verder te winkelen lijkt wellicht nuttig, maar de kans dat klanten afhaken wordt er juist groter mee. Maak het online checkout proces dus zo “kaal” mogelijk. Wat wel goed werkt in het betaalproces is het aanbieden van hulpmiddelen, zoals faq’s en relevante informatie

3. Maak het online checkout proces kort en geef inzicht in de te nemen stappen

Betalen is niet het leukste gedeelte van online kopen. Je moet vaak al veel informatie geven en bij sommige zaken vraag je je af waarvoor dat nodig is. Wees dus duidelijk in de gegevens die je vraagt en vertel ook waarom je bijvoorbeeld een e-mailadres nodig hebt. Vraag vooral ook niet meer dan nodig is. Heb je jouw online checkout proces ingedeeld in stappen laat dan duidelijk zien welke stappen er zijn en toon in welke stap de klant is.

4. Maak het invullen van jouw formulier gemakkelijk en intuïtief

Het invullen van een formulier wordt door veel mensen als een vervelend iets gezien. Maak het daarom een gebruiker zo gemakkelijk mogelijk. Hou hierbij een aantal basisregels aan:

  • Plaats sterretjes achter de labels bij vragen die verplicht gevuld moeten worden
  • Pas de lengte van de invoervelden aan aan de lengte van de tekst die je verwacht
  • Heeft de gebruiker voorgedefinieerde keuzes, gebruik dan bij weinig opties radiobuttons, bij veel opties kies je voor een dropdownlijst
  • Plaats de invoervelden in het online checkout proces zo dicht mogelijk bij de labels

Gebruik labels die exact weergeven welke informatie je nodig hebt. Heeft de vraag extra toelichting nodig, gebruik dan een helpveld

5. Vertel direct in het online checkout proces wat je bezorgkosten zijn

Niemand zit te wachten op onaangename verrassingen achteraf. Zeker niet als je zojuist het volledige online checkout proces hebt doorlopen. De kans is dan groot dat men het verkoopproces afbreekt en zelfs een negatief gevoel overhoudt aan jouw webshop. Vertel dus al in een vroeg stadium welke kosten er bovenop de verkoopprijs komen. Verzend je gratis, dan is dat natuurlijk een erg prettig verkoopargument!

6. Wees overduidelijk hoe veilig betalen bij jou is

Hoewel het steeds meer ingeburgerd raakt hebben veel mensen nog steeds een zekere terughoudendheid in betalen via internet. Toch zie je bij steeds meer webshops dat je alleen kunt kopen als je direct online betaalt, eventueel met een credit card. Op zo’n moment is het superbelangrijk om te laten zien wat er met de betaalgegevens gebeurt en dat ze veilig zijn in jouw winkel. Daarmee neem je het laatste stapje in het online checkout proces weg die de verkoop nog kan tegenhouden.

 

Deze 6 stappen klinken logisch. Toch zie je nog vaak genoeg voorbeelden van webshops die zich hier niet aan houden. Dit geldt zelfs voor grote webshops. Als jij jouw online checkout pagina aanpast naar deze 6 tips dan zal gegarandeerd jouw uitval in het verkoopproces omlaag gaan en zul je dus meer verkopen. Succes!

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren