Vergeet Keyword Density focus op creativiteit

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Vergeet Keyword Density focus op creativiteit

Vergeet Keyword Density focus op creativiteit

keyword densityKom jij nog steeds SEO specialisten tegen die hameren op een zo hoog mogelijke keyword density loop dan snel weg. Het zal je namelijk meer kwaad dan goed doen. Na de recente updates van het algoritme van de zoekmachine van Google wordt een te hoge keyword density zelfs afgestraft. Je zult lager in de resultaten komen of zelfs met je hele site uit de zoekresultaten worden verwijderd. En dat zal nu net niet de bedoeling zijn. Waar je wel op moet focussen vertel ik je in dit artikel.

Wat voor tekst vind je zelf fijn om te lezen?

Als jij op zoek bent naar informatie zou je dan een tekst willen lezen waar 10 tot 20% van de woorden bestaan uit jouw zoekwoord? Die tekst zou jij niet serieus nemen omdat je wel kan raden dat die tekst er alleen maar op gebaseerd is dat jij via de zoekmachine hierop uit komt en niet om jou zo goed mogelijk te helpen. Dus dat moet ook je uitgangspunt zijn bij het schrijven van teksten.

Start met het doel van de tekst en teken de structuur

Voordat je een tekst gaat schrijven bedenk je eerst waar jouw bezoeker naar op zoek is. Zorg dat je dat zowel in de eerste als laatste alinea opneemt. Daarna bouw je van inleiding via een aantal tussen alinea’s op naar de slotalinea. Daarin kom je tot je punt en beweeg je de bezoeker tot actie (een volgende pagina, nieuwsbriefinschrijving of zelfs een order). Daarna ga je de daadwerkelijke tekst schrijven.

Mag ik dan helemaal niet meer focussen op keyword density

Natuurlijk blijft keyword density wel belangrijk. Jouw bezoeker, en trouwens Google ook, moeten weten waar jouw tekst over gaat. Het is dus belangrijk jouw belangrijkste zoekwoord wel een aantal keer op strategische plekken terug te laten komen. Bijvoorbeeld in de url, de titel van de pagina, de eerste en laatste alinea, in de alt tag van een afbeelding en natuurlijk nog een paar keer in de tekst. Probeer ervoor te zorgen dat jouw keyword density onder de 4% blijft. Gebruik daarnaast in jouw tekst synoniemen en andere woordcombinaties die jouw zoekwoord ondersteunen. Via de Google Adwords Keyword Planner kun je daarvoor bijvoorbeeld naar zoekwoordideeën kijken.

Kom ik dan nu bovenaan in Google?

Met alleen het optimaliseren van jouw tekst kom je nog niet automatisch bovenaan in Google. Het is echter wel een basisvoorwaarde waaraan een tekst moet voldoen. Google kijkt bij het bepalen van de volgorde ook nog naar de technische kant van jouw website (logische linkstructuur, snel laden) en hoe populair jouw pagina is. Populariteit wordt gemeten aan de hand van linkjes naar jouw website, maar ook de tijd die bezoekers op jouw website blijven en of ze na het openen van jouw pagina nog meer pagina’s van jouw website bekijken. Scoor je op alle drie goed dan is de kans groot dat jij hoog in Google komt.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren