Zoekmachine optimalisatie met responsive webdesign

  • Home
  •  / 
  • SEO
  •  / 
  • Zoekmachine optimalisatie met responsive webdesign

Zoekmachine optimalisatie met responsive webdesign

responsive webdesign

Met de toename van mobiel verkeer naar websites gaat usability op een website een steeds grotere rol spelen. Responsive webdesign is daarbij essentieel geworden bij zoekmachine optimalisatie. Het gaat er hierbij natuurlijk niet om dat jouw content anders is, of dat er meer over jou gepraat wordt in social media. Nee, het gaat om de beleving die bezoekers ervaren als ze jouw website bezoeken. En hoe beter deze beleving, hoe langer ze op de website zullen blijven, en hoe beter jouw conversie zal zijn. En dat draagt bij aan betere SEO resultaten van jouw website.

Jouw website hoog in Google met responsive webdesign

Allereerst nog even kort een video over wat Responsive Webdesign nu eigenlijk is. Gemaakt door Rutger Steenbergen van SEO Zwolle.

In dit artikel geef ik je vanuit het oogpunt van zoekmachine optimalisatie 5 redenen om te kiezen voor responsive webdesign.

  1. Verminderde bounce rate en verhoogde conversie

    Zoals zojuist beschreven zal de ervaring van bezoekers die via een mobiel device komen beter zijn. Ze zullen dus minder geneigd zijn jouw site direct te verlaten. Hierdoor daalt jouw bounce rate, en wordt jouw content beter gewaardeerd. Daarnaast zal de kans op conversie natuurlijk toenemen als iemand langer aanwezig is.

  2.  Super SEO tip: Profiteer van de inkomende links naar jouw website

    Kies je ervoor om jouw huidige website responsive te maken dan profiteer je voor elke bezoeker van de inkomende links die er al naar jouw website zijn. Maak je een aparte website voor mobiel verkeer, dan moet je ook daarvoor weer aan linkbuilding doen.

  3. Linkjuice op 1 url

    Heb je voor al jouw verkeer slechts 1 url dan dragen alle inkomende links bij aan de populariteit van dat ene domein. Dit zal veel krachtiger worden dan als je voor mobiel verkeer een apart domein gaat maken.

  4. Responsive webdesign: Elke bezoeker ziet zijn ideale website

    Met responsive website design kun je binnen 1 website de ervaring optimaliseren voor elke gebruiker. De website past zich moeiteloos aan naar elke resolutie, en dat is veel flexibeler dan het maken van een mobiele website, of het werken met een app.

  5. Zoekmachine optimalisatie: De kans op duplicate content wordt kleiner

    Als je naast je website een mobiele website hebt kijk dan goed uit dat je geen strafpunten krijgt voor duplicate content. Is de content van beide websites nagenoeg gelijk, zorg er dan met canonical links voor dat ze niet dubbel worden geïndexeerd, en jouw je positie in de organische zoekresultaten gaan kosten.

Met deze 5 redenen waarom je vanuit een seo oogpunt beter voor responsive webdesign kunt kiezen. Heb je nog geen website die responsive is, start hier dan direct mee. Jouw bezoeker zal hier blij mee zijn, en het helpt ook om beter in de zoekmachine gevonden te worden.

Voor de liefhebbers nog een leuke infographic over responsive webdesign van Hall Internet Marketing.

Responsive Website Design

Dit artikel is deels gebaseerd op een artikel van Jason Smith op www.seocustomer.com.

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

One thought on “Zoekmachine optimalisatie met responsive webdesign

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren