Zonder segmentatie geen conversie optimalisatie

  • Home
  •  / 
  • Analytics
  •  / 
  • Zonder segmentatie geen conversie optimalisatie

Zonder segmentatie geen conversie optimalisatie

Krijg jij weleens het gevoel dat je verzuipt in jouw analytics data? Dat er zoveel data is en dat het eigenlijk te weinig zegt om op te kunnen optimaliseren. Dat kan kloppen. Alle analytics pakketten zijn namelijk heel goed in het aggregeren van data. Met welk doel een bezoeker ook op je website komt, wat hij ook doet, alles wordt in hetzelfde mandje gegooid. Wil jij jouw website optimaliseren dan is segmentatie noodzakelijk. Door middel van segmenteren zorg jij er namelijk voor dat jij bezoekers met hetzelfde doel in een apart bakje plaatst en juist voor die groep gaat optimaliseren. In dit artikel leg ik je uit hoe segmentatie werkt.

Maar eerst een voorbeeld waarom segmenteren noodzakelijk is

Stel je voor je hebt een webwinkel. Jouw belangrijkste doel op de website is het verkopen van jouw producten. Via jouw site kunnen bezoekers echter ook vragen stellen over aankopen, garantie claimen of inloggen op hun eigen portal. Daarmee hebben jouw bezoekers verschillende doelen. Bezoekers die contact willen opnemen met de klantenservice wil je zo snel mogelijk naar de juiste pagina’s hebben. Zij raken gefrustreerd als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Mensen die willen inloggen willen zonder moeite inloggen. Alleen de groep (potentiele) kopers wil je langs de productpagina’s richting de funnel. Door segmentatie toe te passen op deze verschillende groepen kun je nuttige kpi’s stellen.

Een andere nuttige manier van segmenteren is op basis van het bezoek aan jouw website. Bezoek waarvoor je betaalt (Adwords, Display) zou meer conversie moeten opleveren dan gratis bezoek (direct, organisch, verwijzend).

Segmentatie toepassen op jouw website is niet moeilijk

Segmenteren is helemaal niet moeilijk. De beste manier om dit te doen is door eens goed te kijken naar jouw website en op te schrijven waarom bezoekers naar jouw website komen. Dat kun je daarna groeperen in logische groepen. Kijk hiervoor ook even naar je analytics data. Daarmee kun je snel bepalen hoe belangrijk een bepaald segment voor je is.

De 3 segmentatie strategieën die jij moet volgen

segmenteren segmentatieEen van de grootste voorvechters van segmentatie binnen analytics is natuurlijk Avinash Kaushik. De analytics  evangelist van Google stelt dat zonder segmentatie je niets aan die hele berg gegevens hebt. Die weg volg ik natuurlijk graag. Daarom bij deze nog even de 3 strategieën die hij standaard onderscheidt. Hierin kunnen eigenlijk alle segmenten die jij onderscheidt geplaatst worden.

  1. Segmentatie per verkeersbron
    Het startpunt van jouw segmentatie is eigenlijk altijd de verkeersbron. Dat is gemakkelijk te realiseren en geeft mooie eerste inzichten. Kijk bijvoorbeeld eens naar het overzicht “Alle verkeer”, klik op “medium” en kijk dan eens naar de verschillen in conversieratio. Maar ook kijk je even naar de verschillen in bounce ratio en welke producten het meest bekeken worden per verkeersbron
  2. Segmentatie op gedrag
    Zoals eerder in voorbeelden al genoemd hebben verschillende bezoekers verschillende behoeften. Je kunt hier bijvoorbeeld segmenteren op het gedrag dat bezoekers vertonen die slechts 1 pagina bezoeken op je website, ten opzichte van bezoekers die meerdere pagina’s bezoeken. Ook kun je kijken naar hoe vaak iemand terugkomt.
  3. Segmentatie op de uitkomst
    Een andere mooie manier om te segmenteren is op het bereiken van de doelen die jij gesteld hebt op jouw website. Kijk bijvoorbeeld naar welke producten werden gekocht. Waren dit de dure producten, combinaties van producten en werd bijvoorbeeld een klantenkaart bijbesteld. Als je weet welk gedrag deze klanten vertoonden dan kun je soortgelijke bezoekers extra in de watten leggen omdat je weet dat de kans groter is dat ze bij je zullen kopen.

Pas jij segmentatie al toe op jouw website?

Pas jij al segmentatie toe op jouw website, of juist niet? Ik ben benieuwd naar voorbeelden die jij zelf al het toegepast. Laat het me weten via de reacties.

Copyright afbeelding pionnen: freeimages

Over de auteur

ErikWebanalist en Online Marketeer
Erik Dekker is webanalist bij a.s.r. en eigenaar van Master-mind Online Marketing. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in alle aspecten van online marketing. Hij schrijft hierover op Online Marketing Blog en af en toe als gastblogger op Webanalisten.nl en Marketingmed.

Related Posts

One thought on “Zonder segmentatie geen conversie optimalisatie

  1. Pingback: Zonder segmentatie geen conversie optimalisatie - sqoops

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Door OK te kiezen of gebruik te maken van deze website geef je hiervoor toestemming. Kies 'Instellingen wijzigen' voor meer informatie.
Annuleren